Program rozwoju
Samorządowej Szkoły Podstawowej Nr 1
w Żurominie
wrzesień 2005 - sierpień 2010
Przyjęto uchwałą
Rady Pedagogicznej
w dniu 1 lipca 2005 r.
Żuromin, 2005 r.
Plan Rozwoju Szkoły opracował w oparciu o szczegółową diagnozę pracy szkoły zespół w składzie:
· wicedyrektor szkoły – mgr inż. Dorota Sobolewska
· mgr Robert Szablewski – przewodniczący zespołu
· mgr Violetta Szablewska
· mgr Halina Krawczyk
· mgr Jolanta Zimolzak
· mgr Joanna Panek
Przy opracowaniu planu rozwoju uwzględniono:
· analizę podstawy programowej i zadań szkoły
· poziom wykształcenia nauczycieli
· bazę i środki finansowe szkoły
· szkolny program wychowawczy
· szkolny program profilaktyki
· wewnątrzszkolny system oceniania
· program zajęć pozalekcyjnych
Do diagnozowania wykorzystano:
· wnioski z posiedzeń Rady Pedagogicznej
· analizę wyników nauczania i wychowania
· analizę wyników sprawdzianów zewnętrznych
· analizę wyników wewnętrznego i zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w roku szkol. 2004/2005
· wyniki konkursów wewnątrzszkolnych i zewnętrznych
· analizę pracy Rady Rodziców
· analizę pracy Samorządu Uczniowskiego
· analizę dokumentacji szkolnej
I. CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
1. Dane ogólne
Zespół Szkól nr 1 w Żurominie –
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1
im. Stefana Żeromskiego w Żurominie
ul. Wyzwolenia 12
09 – 300 Żuromin
województwo mazowieckie
e -mail: ssp1_zuromin@poczta.onet.pl
tel. (0-23) 657-22-22
fax (0-23) 657-38-53
2. Rejon szkoły
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Stefana Żeromskiego swym działaniem obejmuje dzieci w wieku 7 – 13 lat z zachodniej części miasta Żuromin oraz dzieci z Wiadrowa i Brudnic.
3. Baza szkoły
W zakresie bazy dydaktycznej szkoła dysponuje:
§ 23 salami dydaktycznymi, w skład których wchodzą;
§ 1 pracownia komputerowa
§ 1 gabinet matematyczny
§ 2 gabinety polonistyczne
§ 1 gabinet przyrodniczy
§ 5 klaso-pracowni nauczania zintegrowanego
§ 1 pracownia sztuki
§ 1 gabinet historyczny
§ biblioteka
§ pokój nauczycielski
§ sekretariat szkolny z dostępem do Internetu
§ świetlica szkolna z zapleczem kuchennym
§ gabinet pielęgniarski
§ gabinet pedagoga
§ gabinet do prowadzenia zajęć reedukacyjnych i wyrównawczych
§ pomieszczenie obsługi
§ warsztat konserwatora
§ toalety szkolne
§ 2 sale gimnastyczne
4. Kadra
W roku szkolnym 2004/2005 w naszej szkole pracuje 30 nauczycieli.
Obecnie:
Ø 29 nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie
Ø 1 nauczyciel posiada wykształcenie wyższe zawodowe
Ø 14 nauczycieli posiada stopień nauczyciela dyplomowanego
Ø 15 nauczycieli posiada stopień nauczyciela mianowanego
Ø 1 nauczyciel posiada stopień nauczyciela kontraktowego
Szkoła zatrudnia na pełnym etacie pedagoga szkolnego oraz na połowie etatu pielęgniarkę i logopedę.
5. Uczniowie
W roku szkolnym 2004/2005 w naszej szkole uczy się 430 uczniów
w 19 oddziałach, z czego:
Ø 200 uczniów uczęszcza do klas I – III,
Ø 230 uczniów – do klas IV – VI.
Średnia liczba uczniów w klasie wynosi 23 uczniów.
Przekrój środowiska społeczno-ekonomicznego uczniów jest zróżnicowany. Przeważają dzieci z rodzin średnio zamożnych i ubogich.
II. WIZJA SZKOŁY
Szkołę tworzą ludzie wykształceni, kompetentni, lubiący pracę z dziećmi i rozumiejący jej znaczenie. Ludzie ci pracują nowoczesnymi, stale ulepszanymi metodami w estetycznym, bezpiecznym i dobrze wyposażonym budynku. Pracują z dziećmi, które kiedyś wyrosną na szczęśliwych i spełnionych obywateli Polski i zjednoczonej Europy.
W naszej szkole:
III. MISJA I CELE SZKOŁY
MISJA SZKOŁY
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1
w Żurominie jest miejscem, gdzie:
§ szanuje się godność człowieka;
§ mobilizuje się uczniów do poszukiwania prawdy, dobra i piękna poprzez kontakt z przyrodą, kulturą i sztuką;
§ dąży się do zapewnienia wszystkim poczucia bezpieczeństwa;
§ przyjmuje się odpowiedzialność za wprowadzenie ucznia do życia w lokalnym społeczeństwie i kulturze polskiej;
§ uczy się wrażliwości i znoszenia porażek;
§ prowadzi się dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia, stosując aktywizujące metody nauczania;
§ oferuje się szeroki zakres działań lekcyjnych, promując naukę języka ojczystego, języków obcych i edukację informatyczną, dzięki którym nasi uczniowie zdobywają wiedzę oraz umiejętności pozwalające sprostać wyzwaniom przyszłości;
§ promuje się aktywność fizyczną uczniów poprzez istnienie klas sportowych oraz szerokie uczestnictwo uczniów w różnorodnych zajęciach sportowych, zawodach, wycieczkach.
§ upowszechnia się pogląd, że kształcenie jest procesem trwającym przez całe życie;
§ pracuje fachowa, ciągle doskonaląca się kadra;
§ regułą jest nowoczesne administrowanie
W Samorządowej Szkole Podstawowej Nr 1 w Żurominie kształcimy i wychowujemy uczniów w ścisłym związku ze środowiskiem, z którego wychowankowie pochodzą. Wychowanie i kształcenie stanowią integralną całość. Działania dydaktyczne i wychowawcze są zbliżone ideowo. W kształceniu zachowujemy właściwe proporcje między przekazem informacji, a rozwojem umiejętności i wychowaniem. Podmiotem wychowania jest uczeń, zaś punktem wyjścia procesu edukacji potrzeby rozwojowe wychowanka.
Promujemy integralny obraz rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia (rozwój fizyczny, kształtowanie zmysłów, umiejętność kierowania emocjami, sprawność intelektualna, rozwój duchowy). Przyjmujemy rolę asystenta w procesie rozwoju wychowanka wspomagając i ukierunkowując jego rozwój. Wartości przyjęte przez nas uwarunkowane są oczekiwaniami uczniów i ich rodziców. Działania te sprawiają, że wychowankowie biorą odpowiedzialność za przyjęte przez szkołę wzorce i normy.
W procesie wychowawczo-dydaktycznym uwzględniamy pracę wychowawczą rodziny i środowiska. W naszej szkole istnieje ścisła zależność pomiędzy umiejętnościami nauczycieli, a atrakcyjnością różnorodnych form działania. Integracja międzyprzedmiotowa pozwala uwzględniać różne metody pracy w obszarach zainteresowań uczniów, aby nasza szkoła była bliżej świata i życia codziennego.
Wychowankowie mają możliwość rozwijania swoich zdolności i talentów. Uczą się pełnienia przyszłych ról w społeczeństwie, by przyczyniać się do rozwoju własnych osobowości, środowisk regionalnych oraz ojczyzny. Zdobywają wiedzę potrzebną do realizacji zadań społecznych i kształtowania więzi międzyludzkich. W procesie kształcenia tworzymy model wychowanka otwartego na zdobycze nauki i techniki, stwarzamy warunki do swobodnego i aktywnego posługiwania się językiem obcym oraz promujemy sprawność fizyczną.
W pracy dydaktyczno-wychowawczej wykorzystujemy programy multimedialne do kształcenia różnorodnych umiejętności. Uczeń potrafi obsługiwać urządzenia elektroniczne oraz wykorzystuje je jako narzędzia do zdobywania i przechowywania informacji. Zauważamy potrzeby swoich wychowanków, stąd w perspektywie rozwoju planujemy wprowadzić informatykę także w klasach najmłodszych oraz naukę dodatkowego języka obcego. Zajęcia pozalekcyjne pozwalają wykorzystać kwalifikacje nauczycieli oraz przyczyniają się do rozwoju zainteresowań i uzdolnień wychowanków. Dzieciom mającym problemy z nauką proponujemy zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne. Prowadzimy też zajęcia logopedyczne i zajęcia gimnastyki korekcyjnej.
Cele szkoły:
1. Zapewnienie uczniom dobrych, bezpiecznych warunków do nauki w szkole, w przyjaznej, partnerskiej atmosferze.
2. Prowadzenie edukacji o najwyższej jakości.
3. Rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo w różnorodnych, atrakcyjnych zajęciach pozaszkolnych.
4. Troska o indywidualny, wszechstronny rozwój każdego ucznia, zagwarantowanie profesjonalnej opieki dydaktyczno-wychowawczej, w celu zapewnienia warunków do osiągania przez ucznia sukcesu.
5. Wspieranie pracy wychowawczej domu rodzinnego.
6. Przygotowanie do życia i współpracy w grupie, rodzinie, środowisku lokalnym, ojczyźnie, w zjednoczonej Europie.
7. Wpajanie wartości takich jak: prawda, dobro, tolerancja, patriotyzm, stanowiących podstawy wychowania w naszej szkole.
8. Pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji.
IV. MODEL ABSOLWENTA SAMORZĄDOWEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 W ŻUROMINIE
Nasz absolwent:
- dba o rozwój intelektualno-emocjonalny
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
- posiada umiejętność zdobywania, przetwarzania i wykorzystywania
wiedzy
- umie samodzielnie, twórczo i krytycznie myśleć
- rozwija zainteresowania, talenty i pasje
- potrafi dotrzeć do swoich uczuć i radzić sobie z nimi
- wyraża siebie w sposób akceptowany społecznie
- zachwycając się różnorodnością świata, umie zachować własną
indywidualność
- jest wrażliwy na potrzeby i krzywdę innych
- jest kulturalny
- z każdej swojej roli społecznej wywiązuje się w zadawalający jego
i innych sposób
- umie współpracować w grupie
V. STRATEGIA ROZWOJU SZKOŁY
NA LATA 2005 - 2010
Cele główne:
1. Podnoszenie poziomu nauczania.
2. Informatyzacja szkoły.
3. Rozwój bazy dydaktycznej i infrastruktury szkoły.
Obszar I:
Podnoszenie poziomu nauczania
Standard:
Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, osiągane w toku realizacji odpowiednio dobranych programów nauczania. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia realizując własne cele i aspiracje. Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje wyniki do podnoszenia efektywności kształcenia. |
Wskaźniki:
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
|
Zadanie |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1.Doskonalenie
jakości pracy
szkoły poprzez
realizację
wniosków
wynikających z analizy i interpretacji
wyników
sprawdzianów
zewnętrznych oraz poprzez
organizowanie
wewnętrznych
sprawdzianów
i ich analizę,
modyfikację lub tworzenie
własnych
programów
nauczania |
1.Analiza i interpretacja wyników sprawdzianu klas szóstych, opracowanie i porównanie wyników w odniesieniu do poprzednich lat, wyciągnięcie wniosków do pracy dydaktycznej w przyszłości. |
Przewodniczący zespołów między-przedmiotowych |
listopad |
2. Przeprowadzenie sprawdzianu próbnego dla uczniów klas szóstych, opracowanie i analiza porównawcza wyników oraz przedstawienie ich uczniom i rodzicom. |
Wicedyrektor, nauczyciele, przewodniczący zespołów, wychowawcy |
grudzień - luty |
3. Przeprowadzenie wewnętrznych sprawdzianów kompetencji dla uczniów klas trzecich, czwartych i piątych, ich analiza oraz przedstawienie wyników uczniom i rodzicom. |
maj - czerwiec |
4. Uwzględnianie w tematyce godzin wychowawczych zagadnień związanych z przygotowaniem uczniów psychicznie do sytuacji stresujących, a także zmierzających do przeciwdziałania nieuczciwości oraz do kształtowania u uczniów właściwej samooceny, poziomu aspiracji i ambicji. |
Wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
5. Omawianie problematyki związanej ze sprawdzianem zewnętrznym podczas spotkań z rodzicami klas piątych i szóstych. |
Wychowawcy |
Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami |
6. Tworzenie własnych programów nauczania (lub modyfikacja obecnych).
|
Nauczyciele |
Zgodnie z potrzebami |
7. Doskonalenie umiejętności określonych w standardach wymagań edukacyjnych podczas zajęć pozalekcyjnych (zaj. wyrównawcze i koła przedmiotowe)
|
Nauczyciele prowadzący zajęcia |
Na bieżąco |
2. Rozwijanie
zainteresowań i uzdolnień
uczniów |
1. Udział uczniów w konkursach przedmiotowych i innych. |
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
Według harmonogramu konkursów |
2. Organizowanie konkursów wewnątrzszkolnych. |
Zgodnie z rocznym planem pracy szkoły |
3. Praca w kołach przedmiotowych,
zainteresowań, klubach. |
Zgodnie z arkuszem organizacyjnym szkoły |
4. Praca z uczniem zdolnym na lekcjach.
|
Cały rok |
5. Różnicowanie samodzielnej pracy na lekcjach.
|
Na bieżąco |
6. Różnicowanie stopnia trudności prac
domowych.
|
Na bieżąco |
3. Praca z uczniem
mającym trudności w nauce |
1. Rozpoznawanie dysfunkcji u uczniów na podstawie obserwacji i badań w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
|
Wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
2. Prowadzenie zajęć
korekcyjno-kompensacyjnych. |
J. Bolczak |
W miarę potrzeb (zgodnie z arkuszem organizacyjnym) |
3. Prowadzenie zajęć dydaktyczno-
wyrównawczych |
Nauczyciele nauczania zintegrowanego, j. polskiego i matematyki |
W miarę potrzeb (zgodnie z arkuszem organizacyjnym) |
4. Zróżnicowana praca na lekcjach i w domu. |
Nauczyciele przedmiotów
|
Na bieżąco |
5. Pedagogizacja rodziców w celu przygotowania
ich do pomocy dziecku. |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, pedagog
|
W miarę potrzeb |
4. Doskonalenie
nauczycieli
|
1. Udział w konferencjach metodycznych, kursach, warsztatach doskonalących formy i metody pracy z uczniem oraz umiejętności wychowawcze.
|
Kadra pedagogiczna |
Zgodnie z harmonogramem doskonalenia zawodowego i planem pracy zespołów samokształcenio-wych |
2. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w ramach zespołów samokształceniowych
|
3. Szkoleniowe posiedzenia rady pedagogicznej
|
Dyrekcja |
4. Wymiana doświadczeń (dzielenie się wiedzą i materiałami z kursów i warsztatów podczas posiedzeń rady pedagogicznej)
|
Kadra pedagogiczna |
5. Podwyższanie kwalifikacji na studiach podyplomowych, kursach doskonalących i kwalifikacyjnych
|
Obszar II:
Informatyzacja szkoły
Standard:
Dzięki działającej w szkole pracowni komputerowej i przygotowywaniu uczniów od I klasy do korzystania z komputera uczniowie mogą korzystać z programów multimedialnych z poszczególnych przedmiotów, nie tylko na lekcjach informatyki. Szkoła posiada serwis informacyjny w Internecie, w którym na bieżąco ukazują się informacje dotyczące życia szkoły. |
Wskaźniki:
1. Szkoła systematycznie modernizuje wyposażenie pracowni komputerowej.
2. Szkoła umożliwia stosowanie komputera w nauce własnej, pogłębianie zainteresowań i wdrażanie do samodoskonalenia uczniów.
3. Uczniowie dostrzegają korzyści wynikające z zastosowań komputerów i dobierają oprogramowanie odpowiednio do zadania wykonywanego z zastosowaniem TI.
4. Uczniowie znają zastosowania komputerów w różnych dziedzinach życia oraz uświadamiają sobie zagrożenia wynikające z powszechnej komputeryzacji i potrafią im zapobiegać.
5. Uczniowie i nauczyciele znają podstawowe operacje systemu Windows i stosują je w pracy z komputerem, tworzą dokumenty wykorzystując poznane aplikacje.
6. Szkoła umożliwia wyszukiwanie informacji z Internetu, korzystanie z usług różnych portali, pobieranie ze stron internetowych danych tekstowych i graficznych przydatnych do opracowania zagadnień z różnych przedmiotów.
7. Uczniowie wykorzystują edukacyjne programy multimedialne do zdobywania i testowania wiadomości oraz umiejętności z różnych dziedzin a także do opracowania różnych form wypowiedzi.
8. Uczniowie wykorzystują edukacyjne programy multimedialne do wyrównywania braków edukacyjnych (praca w zespołach dydaktyczno – wyrównawczych).
9. Uczniowie pracują z edytorem stron WWW, poprawnie stosują poznane narzędzia służące do tworzenia szkolnej witryny internetowej.
10. Szkoła prezentuje swój dorobek w sieci internetowej.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
Cel: Informatyzacja szkoły |
Zadanie |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. Doskonalenie nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii komputerowej w procesie lekcyjnym. |
1. Udział w studiach podyplomowych, kursach doskonalących, warsztatach. |
Nauczyciele |
Zgodnie z harmonogra-mem doskonalenia |
2. Doposażenie pracowni komputerowej
|
1. Zakup skanera, projektora multimedialnego, drukarki, wyposażenia stanowisk dla uczniów, itp. |
Dyrekcja |
W miarę możliwości finansowych |
3. Informatyzacja
biblioteki i świetlicy
szkolnej |
1. Zakup komputerów i podłączenie ich do sieci internetowej.
|
2. Zakup wydawnictw i programów multimedialnych.
|
4. Wdrażanie
uczniów do
wykorzystywania
technologii
komputerowej w praktyce |
1. Działalność koła komputerowego.
|
Nauczyciel informatyki |
Na bieżąco |
2. Tworzenie strony internetowej szkoły.
|
3. Tworzenie gazety szkolnej. |
Opiekun koła dziennikarskiego
|
5. Wykorzystanie
komputera w procesie
lekcyjnym |
1. Tworzenie prac przedmiotowych techniką komputerową.
|
Nauczyciele |
W miarę potrzeb |
2. Wykorzystanie komputera jako środka dydaktycznego w czasie lekcji.
|
Obszar: III
Rozwój bazy dydaktycznej i infrastruktury szkoły
Standard:
Szkoła dysponuje obiektami, pomieszczeniami i wyposażeniem, odpowiednimi do właściwego przebiegu procesu kształcenia, wychowania i opieki. Obiekty, pomieszczenia i wyposażenie szkoły zapewniają warunki do realizacji zadań statutowych i możliwość osiągania wysokiej jakości pracy. |
Wskaźniki:
1. Pomieszczenia i wyposażenie dydaktyczne szkoły umożliwiają realizację zadań programowych.
2. Stan pozostałych pomieszczeń szkoły pozwala na realizację podstawowych zadań opiekuńczo-wychowawczych.
3. Szkoła systematycznie modernizuje swoją bazę i wyposażenie.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
Cel: Rozwój bazy dydaktycznej i infrastruktury szkoły |
Zadanie |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. Doposażenie bazy dydaktycznej
szkoły. |
1. Przystąpienie do projektu: Internetowe Centra Informacji Multimedialnej w bibliotekach szkolnych. |
Dyrekcja |
2005 - 2006 |
2. Zakup sprzętu komputerowego.
|
2004 - 2009 |
3. Zakup sprzętu audiowizualnego.
|
4. Wyposażanie pracowni w pomoce dydaktyczne.
|
Na bieżąco |
5. Zakup dydaktycznych pomocy multimedialnych. |
Dyrekcja, nauczyciele |
Na bieżąco |
6. Powiększanie księgozbioru biblioteki szkolnej. |
Dyrekcja, bibliotekarz |
Na bieżąco |
7. Prenumerata czasopism. |
Dyrekcja, nauczyciele |
W miarę potrzeb |
8. Zakup sprzętu sportowego w związku z powstaniem w szkole klas sportowych
|
Dyrekcja, nauczyciele |
2005 |
9. Remont boiska do tenisa ziemnego we współpracy z Żuromińskim Klubem Sportowym „WKRA”.
|
Dyrekcja |
2005 - 2006 |
2. Zakup wyposażenia klas. |
1. Zakup regałów. |
2006 - 2007 |
3. Wykonanie prac remontowych. |
1. Wymiana oświetlenia w salach lekcyjnych.
|
2005 - 2006 |
2.Malowanie sal lekcyjnych i korytarzy.
|
2005 - 2007 |
3.Remont łazienek.
|
4. Zagospodarowanie terenu wokół szkoły. |
1. Zagospodarowanie dziedzińca szkoły.
|
2004 - 2005 |
2. Przywrócenie do użytku boiska szkolnego i bazy sportowej na wolnym powietrzu (bieżnia, boisko do siatkówki i koszykówki, itp.).
|
2005 - 2007 |
VI. Jak sprawdzimy efekty naszej pracy
1. Testy kompetencji sprawdzający opanowanie wiedzy i umiejętności po klasie III, IV, V.
2. Konkursy przedmiotowe i interdyscyplinarne oraz ich efekty.
3. Analiza wyników nauczania i wychowania.
4. Analiza i właściwa interpretacja wyników sprawdzianu po klasie VI.
5. Obserwacja uczniów w różnych sytuacjach.
6. Ankiety i wywiady wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
|