16-12-2023r.
godzina 21:10
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 w Żurominie
Gimnazjum nr 1 w Żurominie
I turniej halowej piłki nożnej chłopców do lat 13
I Gminno-Miejski Indywidualny Turniej Mini Tenisa Ziemnego na Hali
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Placówki oświatowe :: Zespół Szkół nr1 w Żurominie :: Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 w Żurominie


 

DOKUMENTY SZKOLNE
WSO
Wewnątrzszkolny System Oceniania z regulaminem oceny zachowania

WEWNĄTRZSZKOLNY

SYSTEM  OCENIANIA

 

W SAMORZĄDOWEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1

W ŻUROMINIE

 

Nowelizacja dokonana uchwałą Rady Pedagogicznej SSP nr 1

w Żurominie

 dnia 11.10. 2004 r.

ROZDZIAŁ 1

Założenia ogólne

1.        Podstawą do opracowania WSO było Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

2.        Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

·          poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie

·          pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju

·          motywowanie ucznia do dalszej pracy

·          dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia

·          umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

3.        WSO zapewnia uczniom:

·          jasne i upublicznione kryteria oceny,

·          możliwość samooceny,

·          rzetelną informację zwrotną,

·          indywidualność oceniania,

·          obiektywizm.

WSO powinien motywować ucznia do dalszej pracy.

4.        WSO zapewnia rodzicom:

·          prostotę i jasność systemu,

·          jawność kryteriów oceniania,

·          możliwość częstej informacji zwrotnej o postępach ucznia.

WSO wskazuje rodzicom, jak pokierować dalszą karierą swojego dziecka.

5.        WSO zapewnia nauczycielom:

·          różnorodność źródeł informacji o uczniu,

·          łatwość stosowanych metod, form i technik oceniania,

·          łatwość wnioskowania o umiejętnościach i kompetencjach ucznia.

WSO wskazuje nauczycielowi, jak należycie pokierować procesem uczenia.

6. WSO jest spójny z nauczycielskimi systemami oceniania, które stanowią załączniki do niniejszego dokumentu.

ROZDZIAŁ 2

 Ogólne zasady i kryteria oceniania

§ 1

1. Ocenianiu podlegają:

·          Osiągnięcia edukacyjne ucznia

·          Zachowanie ucznia

2. Rok szkolny podzielony jest na 2 okresy, w których uczeń jest klasyfikowany:

 I  okres – od 1 września do rozpoczęcia ferii zimowych,
II  okres – od końca ferii zimowych do końca roku szkolnego.

3. Termin ferii zimowych oraz konca roku szkolnego ustala MENiS.

§ 2

1. W klasach I-III stosuje się śródroczną i roczną ocenę opisową. Nauczyciel nauczania zintegrowanego obserwuje ucznia i jego rozwój. Gromadzi swoje obserwacje, odnotowując dane w dzienniku lekcyjnym, a pod koniec każdego okresu dokonuje oceny opisowej.

 

2. Ocenianie bieżące odbywa się w następujący sposób:

·          poziom umiejętności uczniów oznacza się przy pomocy cyfr:

1 – nie opanował minimum wiedzy wystarczającej do pracy samodzielnej

2 – posiada minimalny zakres wiedzy, lecz bardzo często korzysta z pomocy nauczyciela

3 – opanował wiedzę podstawową, ale często  korzysta z pomocy nauczyciela

4 – posiada ogólną wiedzę, pracuje samodzielnie, czasami korzysta z pomocy nauczyciela

5 – stopień opanowanej wiedzy pozwala uczniowi na bezbłędną pracę samodzielną

6 – posiada rozległą wiedzę wykraczającą poza zakres programu

·          zachowanie bieżące uczniów oznacza się przy pomocy symboli:

+  -  zawsze wywiązuje się z obowiązków

*  -  częściowo wywiązuje się z obowiązków

-   - minimalnie wywiązuje się z obowiązków

3.  Dwa razy w roku (po zakończeniu okresu) rodzice otrzymują pisemną informację, sporządzoną przez wychowawcę, na temat nabytych przez ich dziecko umiejętności, wiadomości i zachowania.

4.  Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

§ 3

1.        W klasach IV-VI na ocenę śródroczną i roczną składają się oceny cząstkowe stawiane systematycznie według zasad określonych przez Przedmiotowe Systemy Oceniania opracowywane przez zespoły nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów na początku każdego roku szkolnego.

2.        W ocenianiu przedmiotowym, zarówno bieżącym, śródrocznym, jak i rocznym obowiązuje skala ocen od 1 do 6 określona przez MEN, tj.:

Nazwa pełna stopnia

Stosowane skróty

Symbol cyfrowy

Celujący

cel

6

Bardzo dobry

bdb

5

Dobry

db

4

Dostateczny

dst

3

Dopuszczający

dop

2

Niedostateczny

ndst

1

3.        Dopuszcza się stosowanie przy ocenach śródrocznych symboli: „+” i  „ –” .

4.        Oceny śródroczne i roczne powinny być zapisywane w dziennikach lekcyjnych bez stosowania skrótów.

5.        Ocena z religii liczy się do średniej ocen śródrocznych i rocznych.

6.        W każdym okresie uczeń musi mieć wystawione minimum trzy oceny cząstkowe, z których każda ocenia inną formę pracy ucznia ujętą w punkcie 12 niniejszego paragrafu.

7.        Ocena roczna wystawiana jest z ocen uzyskanych przez ucznia na zajęciach dydaktycznych w ciągu całego roku szkolnego.

8.        Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne nauczyciel ma obowiązek wystawić na ostatnich zajęciach w danym okresie w terminie nie przekraczającym 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.

9.        Informacja o grożącej uczniowi śródrocznej lub rocznej ocenie niedostatecznej powinna być przekazana przez wychowawcę uczniowi i jego rodzicom na miesiąc przed końcem okresu.

10.     Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

11.     Oceny są jawne dla ucznia i rodziców.

12.     Oceny uzyskuje uczeń w oparciu o:
a) obserwację,
b) wypowiedzi ustne,
c) prace pisemne: praca kontrolna, kartkówka, test,
d) prace długoterminowe,
e) samoocenę,
f) egzaminy,
g) badania kompetencji.

§ 4

1.         O terminie pracy kontrolnej, 45-minutowej lub dłuższej, uczeń powinien zostać poinformowany na co najmniej tydzień przed zaplanowanym sprawdzianem. Informacja ta powinna zostać zapisana w dzienniku lekcyjnym.

2.        Praca klasowa musi być poprzedzona lekcją utrwalającą materiał.

3.        W ciągu tygodnia nie mogą się odbyć więcej niż 3 prace kontrolne.

4.        Uczeń ma prawo do poprawienia oceny z pracy kontrolnej w terminie i na zasadach ustalonych przez nauczyciela danego przedmiotu.

5.        Sprawdzone i ocenione prace nauczyciel oddaje uczniom w nieprzekraczalnym terminie dwóch tygodni.

6.        Pracę kontrolną nauczyciel jest zobowiązany (po obejrzeniu i poprawieniu przez ucznia) przechowywać do końca danego roku szkolnego. Uczniowie i rodzice mają prawo do udostępnienia im prac pisemnych na każde żądanie.

7.         Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel jest zobowiązany uzasadnić ustnie lub pisemnie ocenę z pracy.

8.        Za kartkówkę (max 20 min.) uznaje się pracę obejmującą nie więcej niż 3 ostatnie jednostki lekcyjne. O terminie takiego sprawdzianu uczeń nie musi być wcześniej poinformowany. 

9.        Z prac pisemnych uczeń otrzymuje oceny w oparciu o następującą skalę punktową:

 0%  - 33% pkt – niedostateczny

34% - 50% pkt – dopuszczający

51% - 70% pkt – dostateczny

71% - 89%   pkt – dobry

90% - 100% pkt - bardzo dobry

10.     Szczegółowe wymagania na ocenę celującą ustala każdorazowo nauczyciel danego przedmiotu.

11.     Tematykę, zakres i formę prac długoterminowych, jak również kryteria ich oceny ustala nauczyciel.

12.     Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy, jeśli nauczyciel tego wymaga. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić zeszyt co najmniej raz w okresie. Ocena z zeszytu nie ma decydującego wpływu na ocenę końcową z przedmiotu.

13.     Wyniki osiągane przez ucznia powinny być wykładnią dla nauczyciela do organizowania procesu dalszej edukacji. Ocena powinna pełnić funkcję motywującą do dalszej pracy.

§ 5

 

1.        Nauczyciele poszczególnych przedmiotów .na początku każdego roku szkolnego (do 15 września) informują uczniów o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z prowadzonych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania

2)  sposobach sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych  zajęć edukacyjnych.

2.        Wychowawcy na początku każdego roku szkolnego (do 15 września) informują uczniów o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3.        Wychowawcy na pierwszym spotkaniu z rodzicami w nowym roku szkolnym informują rodziców o:

1)  ogólnych wymaganiach edukacyjnych zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania

2)  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zprowadzonych w szkole zajęć edukacyjnych.

3)  zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

4.        Przekazane uczniom i rodzicom informacje zawarte w § 4 ust. 1,2,3 nauczyciele i wychowawcy potwierdzają zapisem w dzienniku lekcyjnym.

5.         Na prośbę rodziców nauczyciel jest zobowiązany poinformować ich o szczegółowych wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach  sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

 

§ 6

 

1.        Nauczyciel wychowawca zobowiązany jest poinformować nauczycieli przedmiotów o dostosowaniu wymagań w stosunku do ucznia, który został przebadany w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w oparciu o opinię tejże poradni. W/w nauczyciele mają obowiązek respektować zalecenia poradni.

 

§ 7

 

1.        Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii lekarskiej o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, na czas określony w tej opinii.

2.        W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

3.         W przypadku, gdy uczeń jest zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub z informatyki tylko w jednym semestrze, za ocenę roczną przyjmuje się ocenę z tego semestru, w którym uczeń uczestniczył w zajęciach.

 

§ 8

 

1.        Nauczyciele przedmiotów: wychowanie fizyczne, technika, muzyka, plastyka są zobowiązani w swoim systemie oceniania uwzględnić wysiłek, wkład pracy i zaangażowanie ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

 

§ 9

 

1.        Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu po szkole podstawowej.

2.        Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

 

§ 10

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

 

1.  Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w stopniach według następującej skali:

  • niedostateczny - 1
  • dopuszczający - 2
  • dostateczny - 3
  • dobry - 4
  • bardzo dobry - 5
  • celujący - 6

Wymagania konieczne (K) na ocenę dopuszczający obejmują elementy treści nauczania:

  • niezbędne w uczeniu danego przedmiotu,
  • potrzebne w życiu.
    Wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowaniu w znacznym stopniu wiadomości podstawowych.

Wymagania podstawowe (P) na stopień dostateczny obejmują elementy treści:

  • najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu, łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
  • o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne,
  • często powtarzające się w programie nauczania,
  • dające się wykorzystać w szkolnych i pozaszkolnych sytuacjach,
  • określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
  • proste i uniwersalne umiejętności, niezbędne do życia, w mniejszym zakresie wiadomości.
    Warstwa treści podstawowych nie powinna przekraczać 30% treści całego programu.

Wymagania rozszerzające (R) na stopień dobry obejmują następujące treści:

  • istotne w strukturze przedmiotu,
  • bardziej złożone niż treści zaliczone do wymagań podstawowych,
  • przydatne, ale nie niezbędne w opanowywaniu treści z danego przedmiotu i innych przedmiotów szkolnych,
  • użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
  • o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych,
  • wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych, według wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręczników.

Wymagania dopełniające (D) na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Są to więc treści:

  • złożone, trudne, ważne do opanowania,
  • wymagające korzystania z różnych źródeł,
  • umożliwiające rozwiązywanie problemów,
  • pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
  • jest to pełne opanowanie programu.

Wymagania wykraczające (W) na stopień celujący obejmują treści:

  • znacznie wykraczające poza program nauczania,
  • stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,
  • wynikające z indywidualnych zainteresowań,
  • zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.

§ 11

 

1. Ustala się następujące ogólne kryteria stopni cząstkowych i klasyfikacyjnych:

 

Stopień celujący (6) uzyskuje uczeń, który:

·          pracował systematycznie z dużym zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu,

·          wykonywał wszystkie zadania zaległe, wynikające również z jego ewentualnej  absencji,

·          wykazywał się inwencją twórczą, nie czekając na inicjatywę nauczyciela,

·          biegle posługiwał się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych programu nauczania danej klasy, proponował rozwiązania nietypowe,

·          wykazywał się wiedzą lub umiejętnościami  oraz indywidualną pracą wykraczającą poza realizowany program,

·          przejawiał szczególne zainteresowanie przedmiotem objawiające się np. aktywnym uczestnictwem w kołach zainteresowań,

·          brał udział w konkursach przedmiotowych (wewnątrzszkolnych albo zewnętrznych) i osiągał w nich sukcesy

·          wykazywał się dużą systematycznością, zdyscyplinowaniem, pracowitością oraz stanowi wzór do naśladowani dla innych

 

Stopień bardzo dobry (5) uzyskuje uczeń który:

·          pracował systematycznie z zaangażowaniem na każdej lekcji i w domu,

·          wykonywał wszystkie zadania zaległe, wynikające również z jego ewentualnej absencji,

·          wykazywał się wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu zadań, problemów teoretycznych i praktycznych nie schematycznych o znacznym stopniu trudności,

·          posiadał umiejętność dokonywania i uzasadniania uogólnień,

·          charakteryzował się sumiennością, samodyscypliną i znaczącymi postępami w nauce,

 

Stopień dobry (4) uzyskuje uczeń, który:

·          pracował systematycznie na każdej lekcji i w domu,

·          opanował wiadomości umiarkowanie trudne, ale i niezbędne w dalszej nauce,

·          poprawnie stosował wiadomości, rozwiązywał (wykonywał) nietypowe zadania teoretyczne (praktyczne),

·          wykonywał zadania w terminie określonym przez nauczyciela, a także uzupełniał ewentualne braki,

·          wykazywał się samodzielnością, sumiennością i samodyscypliną.

 

Stopień dostateczny (3) uzyskuje uczeń, który:

·          pracował w miarę systematycznie i doskonalił w  sobie tę cechę,

·          opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie podstawowym określonym przez szkolny zespół przedmiotowy,

·          umiał zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania według poznanego wzorca.

 

Stopień dopuszczający (2) uzyskuje uczeń, który:

·          wykazał się znajomością treści całkowicie niezbędnych niezbędnych dalszym zdobywaniu wiedzy z danego przedmiotu,

·          rozwiązywał (wykonywał) samodzielnie zadania typowe (wyćwiczone na lekcji) o niewielkim stopniu trudności,

·          pracowal systematycznie w miarę swoich możliwości.

 

Stopień niedostateczny (1) uzyskuje uczeń który:

·          nie opanował wiadomości i umiejętności elementarnych, określonych programem nauczania w danej klasie, a stwierdzone braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,

·          nie pracował na lekcjach i w domu.

 

2.        Szczegółowe kryteria wymagań programowych z poszczególnych przedmiotów opracowują zespoły przedmiotowe przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego i stanowią one załącznik do WSO.

3.        Zasady oceniania z religii określają odrębne przepisy.

 

 

ROZDZIAŁ 3

Egzamin klasyfikacyjny

 

                                                                                              § 12

 

1.        Uczeń może być nieklasyfikowany na koniec okresu lub roku z jednego, z kilku lub z wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli jego nieobecność na zajęciach przekracza połowę  ogólnej liczby godzin  tych zajęć w danym okresie.

2.        Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest indywidualnie dla ucznia, który opuścił liczbę godzin wymienioną w ust. 1 z przedmiotu objętego obligatoryjnym systemem nauczania.

3.        Jeżeli nieobecność na ponad połowie zajęć jest nieusprawiedliwiona, dopuszczenie do egzaminu  klasyfikacyjnego może nastąpić  wyłącznie za zgodą Rady Pedagogicznej.

4.        Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki.

5.        Egzamin klasyfikacyjny zdaje też uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą. Zasady przeprowadzenia tego egzaminu klasyfikacyjnego reguluje Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r.

 

§ 13

 

1.        Wniosek o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego mogą złożyć na piśmie  rodzice (opiekunowie prawni) ucznia , o którym mowa w § 12 ust. 1 do dyrektora szkoły najpóźniej na 7 dni  przed zakończeniem danego okresu.

2.        Egzamin klasyfikacyjny zarządza dyrektor szkoły.

3.        Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zawiadomienia ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o terminie i sposobie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego.

4.        Termin egzaminu ustala się w porozumieniu z rodzicami ucznia w ostatnim tygodniu przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej kończącym semestr lub rok szkolny.

5.        Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych  zajęć edukacyjnych.

6.        W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

 

 

§ 14

 

1.        Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej.

2.        W przypadku muzyki, plastyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego egzamin klasyfikacyjny składa się tylko z części praktycznej.

3.    W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w  dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

4.  Dyrektor szkoły powołuje komisję egzaminacyjną w składzie:

1)       dyrektor szkoły lub jego zastępca – jako przewodniczący,

2)       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,

3)       nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

5. Pytania egzaminacyjne i zakres materiału zgodny z programem nauczania zajęć edukacyjnych, z których przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny, ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia i informuje o tym ucznia w obecności rodzica.

6.  Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządzany jest protokół,  zawierający:

a)        imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w § 14 ust. 4,

b)        termin egzaminu klasyfikacyjnego

c)        zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne

d)        wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny)

 

7.  Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

8.  Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 15

 

1.  W wyniku egzaminu klasyfikacyjnego uczeń może otrzymać tylko ocenę  dopuszczającą z zastrzeżeniem ust.2.

2.  Uczeń, którego nieobecność na zajęciach lekcyjnych jest usprawiedliwiona, może zdać egzamin klasyfikacyjny i otrzymać stopień wyższy niż dopuszczający.

3.  Uczeń, który nie zda egzaminu klasyfikacyjnego otrzymuje ocenę okresową niedostateczną.

4.  Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem rozdziału 5.

5.  Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem rozdziału 5.

6.  Jeżeli uczeń, o którym mowa w § 12 ust. 1 nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego nie usprawiedliwiając swojej nieobecności, to jest nieklasyfikowany z przedmiotów, z których miał zdawać egzamin.

7.  Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu z przyczyn usprawiedliwionych, to dyrektor w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) wyznacza inny termin egzaminu.

8.  Uczeń, który nie uzyskał klasyfikacji na koniec roku z przedmiotu objętego obligatoryjnym systemem nauczania lub nie otrzymał oceny pozytywnej z egzaminu klasyfikacyjnego nie otrzymuje promocji do następnej klasy i powtarza rok. Nie dotyczy to klasy programowo najwyższej.

ROZDZIAŁ 4

Egzamin poprawkowy

 

§ 16

1.        Począwszy od kl.IV szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

2.        Pisemny wniosek o przystąpienie do egzaminu poprawkowego może złożyć w imieniu ucznia jego rodzic lub prawny opiekun w terminie 7 dni od ostatecznej decyzji Rady Pedagogicznej zatwierdzającej uzyskanie rocznej oceny  niedostatecznej z danych zajęć edukacyjnych.

3.        Dyrektor szkoły wyznacza w ciągu 7 dni od złożenia wniosku datę egzaminu poprawkowego.

4.        Egzamin musi być wyznaczony w ostatnim tygodniu sierpnia.

5.        Dyrektor szkoły może ustalić uczniowi, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego z przyczyn losowych, dodatkowy termin egzaminu (nie później niż do końca września).

6.        Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.

§ 17

 

Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

-          dyrektor szkoły lub jego zastępca - jako przewodniczący,

-          nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator,

-          nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych wypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:

1)       Skład komisji

2)       Termin egzaminu poprawkowego

3)       Pytania egzaminacyjne

4)       Wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

                  § 18

 

1.        Nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń uzyskał ocenę niedostateczną wyznacza zakres materiału obowiązujący na egzaminie i informuje o nim ucznia w obecności rodzica i dyrektora szkoły.

2.        Wyznaczenie materiału musi nastąpić nie później niż do momentu wyznaczenia przez dyrektora  terminu egzaminu poprawkowego, a więc w ciągu 7 dni od złożenia przez rodzica podania o egzamin poprawkowy.

 

             § 19

 

1.        Ocena z egzaminu poprawkowego nie może być wyższa niż dopuszczająca.

2.        Uczeń, który zdał egzamin poprawkowy, otrzymuje promocję do następnej klasy.

3.        Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

ROZDZIAŁ 5

 

POPRAWIANIE ROCZNEJ OCENY Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH ORAZ ZACHOWANIA, USTALONEJ NIEZGODNIE Z TRYBEM JEJ WYSTAWIANIA

 

§ 20

 

1.        Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny.

2.        Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych na piśmie skierowanym do dyrektora szkoły ze wskazaniem nieprawidłowości.

3.        Rozstrzygnięcie tej sprawy musi nastąpić w ciągu 7 dni od złożenia zażalenia.

4.        W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że zażalenia są bezzasadne, dyrektor informuje o tym wnioskodawców pisemnie.

 

§ 21

1.        W przypadku stwierdzenia przez dyrektora, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna  zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu  ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

a)  w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

b)  w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

2.        Dyrektor szkoły ustala termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 1 p. a) w porozumieniu z rodzicami ucznia nie później jednak niż w ciągu kolejnych 7 dni.

3.        Dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami ustala również termin posiedzenia komisji, o której mowa w ust. 4, nie później jednak, niż w ciągu 7 kolejnych dni.

4.        W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w skład komisji wchodzą:

a)  dyrektor szkoły lub jego zastępca

b)  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący

c)  dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne

5.        Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 p. b) może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych wypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.        Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

7.        Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej  rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

8.        W skład komisji  w przypadku rocznej oceny zachowania wchodzą:

a)  dyrektor szkoły lub jego zastępca  - jako przewodniczący

b)  wychowawca klasy

c)  wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie

d)  pedagog

e)  psycholog ( w miarę możliwości szkoły)

f)  przedstawiciel samorządu uczniowskiego

g)  przedstawiciel rady rodziców

9.        Ustalona przez komisję roczna ocena zachowania nie może być niższa od wcześniej  ustalonej oceny.

10.     Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

§ 22

 

1.        Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

a)  w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

-          skład komisji

-          termin sprawdzianu

-          zadania egzaminacyjne

-          wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę

b)  w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

-          skład komisji

-          termin posiedzenia komisji

-          wynik głosowania

-          ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

2.        Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

3.        Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 23

 

1.        Procedury dotyczące egzaminu poprawiającego ocenę z zajęć edukacyjnych odnoszą się również do wyniku z egzaminu poprawkowego, z tym że termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi  5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

2.        W tym wypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

 

ROZDZIAŁ 6

Tryb uzyskiwania ocen wyższych niż przewidywane

 

§ 24

 

1.        Nauczyciele i wychowawcy klas nie później niż na 3 tygodnie przed wyznaczonym terminem klasyfikacyjnego  posiedzenia Rady Pedagogicznej informują ucznia o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie zachowania oraz o warunkach, jakie musi jeszcze spełnić, aby uzyskać tę ocenę.

2.        W przypadku, gdy uczeń wyraża wolę poprawienia tej oceny, a nauczyciel dostrzega taką możliwość, wyznacza uczniowi materiał do poprawienia (nie więcej niż 2 prace klasowe, które uczniowi wypadły najsłabiej). Uczeń wraz z nauczycielem ustala termin popraw (nie później niż w ciągu następnych 14 dni od informacji o przewidywanej ocenie).

3.        Procedura przedstawiona w ust. 1 odnosi się również do rodziców (prawnych opiekunów), przy czym są oni zawiadamiani o przewidywanych ocenach rocznych dzieci na spotkaniach z wychowawcami klas.

4.        Jeżeli rodzic wyrazi wątpliwość co do przewidywanej oceny swojego dziecka, w tym samym dniu może uzyskać informację od nauczyciela o motywacji przewidywanej oceny i możliwości jej poprawienia przez ucznia. Należy w tej sytuacji mieć na względzie dobro dziecka, któremu zarówno rodzic jak i nauczyciel muszą stworzyć warunki do osiągnięcia przez niego sukcesu. Należy również wziąć pod uwagę możliwości intelektualne ucznia i nie dopuścić do sytuacji, w której uczeń nie jest w stanie poprawić przewidywanej oceny na wyższą.

5.        Sposób poprawiania przewidywanej oceny rocznej zachowania zawiera „Regulamin ocen zachowania”

 

 

§ 25

 

1.        § 19 nie stosuje się do religii

2.        § 19 ust. 2 nie dotyczy przedmiotów: plastyki, muzyki, wychowania fizycznego i techniki. Poprawienie oceny rocznej z tych przedmiotów następuje głównie poprzez wykonanie ustalonych przez nauczyciela i ucznia prac manualnych lub ćwiczeń.

 

 

ROZDZIAŁ 7

Ocena zachowania ucznia

 

§ 26

 

1.        Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

2.        Ocenianiu podlegają następujące zachowania ucznia:

1) zachowanie w grupie

-    stosunek do kolegów,

-    kultura osobista,

-    kultura słowa,

-    nieuleganie złym wpływom,

-    przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się na zajęciach pozalekcyjnych,

-    stosunek do dyrekcji, nauczycieli i pracowników szkoły.

3)       nawyki w pracy:

-    systematyczne przygotowywanie się do lekcji i odrabianie prac domowych,

-    aktywny i twórczy udział w zajęciach,

-    umiejętność pracy w grupie,

-    estetyka miejsca pracy,

-    rozwijanie własnych zainteresowań,

-    dbałość o przybory szkolne, zeszyty i książki.

3) higiena i bezpieczeństwo pracy:

-    higiena osobista,

-    dbałość o zdrowie własne i innych,

-    troska o higienę otoczenia,

-    przestrzeganie zasad bhp (w szkole, w drodze do szkoły, na wycieczce)

 

§ 27

 

1.        Codzienna obecność i punktualność jest nieodzowna do osiągnięcia postępów w szkole.

2.        Za każdą nieobecność lub spóźnienie wymagane jest usprawiedliwienie z datą i podpisem rodziców lub opiekunów.

 

§ 28

 

1.        Ocenę zachowania roczną i semestralną ustala się według następującej skali: wzorowe,  bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie i naganne.

2.        Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

3.        Oceny zachowania są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.

4.        Szczegółowe kryteria ustalania oceny z zachowania określa „Regulamin oceny z zachowania” (załącznik do WSO).

 

ROZDZIAŁ 8

Sposoby sprawdzania dydaktycznych osiągnięć uczniów

§ 29

1.        Kontrola umożliwia poznanie, czy i ile uczeń pamięta, rozumie i potrafi oraz czy nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności. Stosuje się następujące formy kontroli:

·          zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji wprowadzających nowy materiał i w czasie lekcji powtórzeniowych przeznaczonych w całości na utrwalenie i jednocześnie kontrolę (kontrola ustna),

·          dawanie uczniom poleceń (wykonanie zadań, ćwiczeń), które wykonują ustnie lub pisemnie w zeszycie lub na tablicy,

·          prace klasowe w postaci wypracowania, zadań, dyktanda,

·          stosowanie nauczycielskich sprawdzianów bądź wystandaryzowanych testów osiągnięć szkolnych,

·          obserwacja uczniów w czasie zajęć dydaktycznych,

·          ocena wytworów pracy,

·          analiza notatek sporządzonych w zeszycie.

2. W skład oceny ogólnej ucznia wchodzą:

·          prace pisemne – sprawdziany, testy, klasówki itp.

·          wypowiedzi ustne – rozmowy, dyskusje, debaty, itp.

·          ćwiczenia praktyczne (utwory i wytwory) – obserwacja ucznia w różnych sytuacjach, podczas pracy w grupach, prezentacji utworów i wytworów,  dyskusji.

§ 30

 

Ustala się następującą częstotliwość sprawdzania dydaktycznych osiągnięć uczniów:

 

1)      po opracowanym dziale.

2)       na progach edukacyjnych, poprzez przeprowadzenie testów kompetencyjnych w maju corocznie w wybranych klasach.

3)       w miarę potrzeb w innych terminach.

 

ROZDZIAŁ 9

Sposoby informowania uczniów i rodziców o osiągnięciach uczniów.

§ 31

 

Uczniowie są informowani o swoich osiągnięciach poprzez:

a)        ustną informację o umiejętnościach i brakach,

b)        recenzje prac pisemnych,

c)        oceny w dziennikach lekcyjnych,

d)        prezentację osiągnięć – wystawki, gazetki, galerie, biuletyny.

e)        Zapisy w kronice szkoły

 

§ 32

1.        Dopuszcza się następujące formy kontaktów nauczycieli (wychowawców) z rodzicami (prawnymi opiekunami):

a) kontakty bezpośrednie:

·   zebranie ogólnoszkolne;

·   zebrania klasowe trzy razy w roku;

·   indywidualna rozmowy (np. podczas dyżurów nauczycielskich);

·   zapowiedziana wizyta w domu ucznia.

b) kontakty pośrednie:

·   rozmowa telefoniczna;

·   korespondencja listowna (z uwagami, z gratulacjami);

·   adnotacja w zeszycie przedmiotowym;

·   adnotacja w dzienniczku ucznia.

2.        Po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców dyrektor SSP nr 1 może wprowadzić obowiązkowe comiesięczne dyżury nauczycielskie wg harmonogramu zamieszczonego w Planie Pracy Szkoły.

3.        Ustala się następujące terminy spotkań z rodzicami:

I.                     w październiku

II.                   przed feriami zimowymi

III.                 w maju

4.        Spotkania wychowawców z rodzicami mogą dodatkowo odbywać się w innych terminach w zależności od potrzeb bieżących.

5.        Poszczególni nauczyciele samodzielnie określają formy kontaktów z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zależności od postępów i osiągnięć szkolnych konkretnego ucznia.

ROZDZIAŁ 10

Prawa i obowiązki uczniów oraz uprawnienia rodziców i nauczycieli.

§ 33

 

 Uczeń ma prawo do :

 

§          właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,

§          opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź  psychicznej oraz poszanowania i ochrony jego godności,

§          życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

§          swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły,

§          rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

§          korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,

§          korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, zbiorów bibliotecznych podczas zajęć pozalekcyjnych    

§          wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,

§          prawo do odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych, w czasie ferii, świąt, wakacji,

§          sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

§          rzetelności i uzasadniania oceny,

§          znajomości rozporządzenia MEN i WSO o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu,

§          pomocy w przypadku trudności w nauce,

§          możliwości poprawienia oceny rocznej – niedostatecznej

§          ustalania warunków uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

§          jednej pracy klasowej w ciągu dnia, zaś w ciągu tygodnia nie więcej niż trzech.

§          do egzaminu poprawkowego lub klasyfikacyjnego

§          wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych.

§ 34

Uczeń ma obowiązek :

 

§          przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

a/ systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych,

b/ przestrzegania zasad współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników szkoły,

c/ przestrzegania zasad przyjętych w szkole

d/ odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę,

e/ poszanowania mienia szkolnego.

 

§          stawić się w terminie na egzamin poprawkowy,

§          przygotować się do tego egzaminu.

§ 35

Rodzice mają prawo do :

 

§    jawnej i uzasadnionej oceny swojego dziecka,

§    ubiegania się o egzamin poprawkowy dla swojego dziecka w przypadku uzyskania przez nie oceny niedostatecznej na koniec roku,

§    wglądu w poprawione i ocenione prace dziecka na zasadach ustalonych przez nauczyciela,

§    bieżącej informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach swojego dziecka,

§    informacji o wymaganiach szkoły.

§    Na prośbę każdego rodzica (prawnego opiekuna) do indywidualnego spotkania z nauczycielem w celu uzyskania informacji o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania.

§    Ustalania warunków uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania

§    Zgłaszania zastrzeżeń do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi tej oceny

§    Uczestniczenia – jako obserwator – w egzaminie klasyfikacyjnym swojego dziecka

 

§ 36

Nauczyciele mają prawo do:

 

§    udziału w egzaminie poprawkowym i klasyfikacyjnym i przygotowaniu do niego zadań,

§    obrony swojej opinii,

§    uczestniczenia w rozmowach dotyczących sytuacji konfliktowych.

 

ROZDZIAŁ 11

 

Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami w celu poprawy niezadowalających wyników nauczania

 

§ 37

 

1.        Uczniowie, którzy mają kłopoty w przyswajaniu wiedzy kierowani są na badania   psychologiczno – pedagogiczne.

2.        W miarę potrzeb i możliwości organizowane będą zespoły wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne oraz spotkania terapeutyczne z pedagogiem, psychologiem i logopedą.

3.        W klasie organizowane będą zespoły pomocy koleżeńskiej.

4.        Pedagog szkolny, wychowawca, nauczyciel przedmiotu przeprowadzają indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami w celu poprawy niezadowalających wyników nauczania.

ROZDZIAŁ 12

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 38

Niniejszy Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowi integralną część Statutu Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 1 w Żurominie.

§ 39

W sprawach nieuregulowanych przepisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania stosuje się przepisy Rozporządzenia MEN z 7 września 2004 r.

§ 40

Zmiany w wewnątrzszkolnym systemie oceniania mogą być dokonywane na koniec okresu ( roku szkolnego ) uchwałą Rady Pedagogicznej Szkoły, na wniosek dyrektora lub członka Rady Pedagogicznej.

§ 41

  Wewnątrzszkolny system oceniania jest udostępniony na terenie SSP nr 1 w Żurominie w sposób określony przez dyrektora szkoły.

§ 42

 

Niniejszy Wewnątrzszkolny System Oceniania wchodzi w życie w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 1 w Żurominie od dnia 11.10.2004 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN OCENY ZACHOWANIA

UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR l

w żurominie

 

Postanowienia ogólne:

 

1.        W Szkole Podstawowej nr l w Żurominie obowiązuje sześciostopniowa skala oceny zachowania ucznia, obejmująca cztery oceny pozytywne (wzorową, bardzo dobrą,  dobrą, poprawną) i dwie oceny negatywne (nieodpowiednią i naganną).

2.        Oceny zachowania ucznia dokonuje się dwukrotnie, pod koniec każdego semestru nauki w danym roku szkolnym.

3.        Ocenę zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, klasy i ocenianego ucznia.

4.        Przewidywane roczne oceny z zachowania przedstawia wychowawca uczniom i rodzicom w terminie na 3 tygodnie przed kwalifikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

5.        Jeżeli uczeń lub rodzic (prawny opiekun) zgłosi, że proponowana ocena zachowania nie odpowiada jego aspiracjom, wychowawca powinien w obecności rodzica (prawnego opiekuna) szczegółowo przeanalizować istotne argumenty dotyczące zachowania ucznia i podjąć właściwe decyzje.

6.        Tworzy się wykaz zachowań pozytywnych i negatywnych.

7.        Ustala się następujące wymagania na poszczególne oceny:

a.   wzorową - otrzymuje ją uczeń, który nie przejawia zachowań z wykazu zachowań negatywnych lub co najwyżej jedno w ciągu całego roku szkolnego bez powtórzeń (jeśli nie jest to zachowanie opisane w punktach B,G,H,K,L,M,S,T,U.X) oraz  podejmuje działania ujęte w wykazie zachowań pozytywnych - przynajmniej cztery z nich w ciągu okresu w tym obowiązkowo zachowanie opisane w punktach Ł i M. (w przypadku otrzymania jednego negatywu wymagany jest dodatkowy pozytyw)

b.   bardzo dobrą - otrzymuje ją uczeń, który nie przejawia zachowań ujętych w wykazach zachowań negatywnych lub co najwyżej jedno w ciągu całego roku szkolnego bez powtórzeń (jeśli nie jest to zachowanie opisane w punktach B,G,H,K,L,M,S,T,U,X oraz  podejmuje działania ujęte w wykazie zachowań pozytywnych - przynajmniej dwa z nich. (w przypadku otrzymania jednego negatywu wymagany jest dodatkowy pozytyw)

c. dobrą – otrzymuje ją uczeń, który nie przejawia zachowań negatywnych opisanych w punktach            B,G,H,K,L,M,S,T,U,X ale zdarzają mu się inne zachowania z tego wykazu (nie więcej niż dwa rodzaje i nie więcej niż dwa powtórzenia).

d. poprawną - otrzymuje ją uczeń, który nie przejawia zachowań negatywnych, opisanych w punktach: L, S, T ,U ale zdarzają mu się inne zachowania z tego wykazu (nie więcej niż trzy rodzaje i nie więcej niż trzy powtórzenia).                                                                                 W szczególnych przypadkach wystarczy jedno przewinienie, jeśli dotyczy punktów B, G, H, K, M i jeśli jest to przewinienie znaczne.

d. nieodpowiednią – otrzymuje je uczeń, który nie przejawia zachowań negatywnych opisanych w punktach L,S,T,U, ale zdarzają mu się inne zachowania z tego wykazu więcej niż trzy rodzaje i więcej niż trzy powtórzenia.

e.  naganną - otrzymuje ją uczeń, który przejawia jedno z zachowań: L, S, T, U nawet, jeśli wystąpiło jeden raz w ciągu roku, bądź inne z tego wykazu (powyżej trzech lub nawet jedno, jeśli pojawia się często).

8.        Podstawą oceny zachowania są rejestry zachowań ucznia prowadzone w dzienniku lekcyjnym.

9.        Wpisu do rejestru zachowań ucznia dokonuje nauczyciel i powiadamia o tym wychowawcę.

10.     Wychowawca może podwyższyć ocenę o jeden stopień (oprócz oceny wzorowej) w przypadku, gdy uczeń obok zachowań negatywnych wykazuje również zachowania pozytywne.

 

   

 Zachowania pozytywne

 

A.    Udział w konkursach przedmiotowych.

B.     Udział w konkursach szkolnych (w tym sportowych) i międzyszkolnych (wyłączywszy sportowe).

C.     Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych (indywidualnie lub w zespole).     

D.    Współudział w organizowaniu imprez szkolnych.

E.     Pomoc kolegom (koleżankom) w nauce.

F.     Udział w działaniach charytatywnych.

G.     Udział w  imprezach kulturalnych poza obowiązkowymi, organizowanymi w czasie zajęć lekcyjnych.

H.    Właściwe pełnienie funkcji w szkole.

I.      Praca na rzecz szkoły (wyjąwszy H).

J.      Właściwe pełnienie funkcji w klasie.

K.    Praca na rzecz klasy (wyjąwszy J).

L.     Rozwiązywanie (dzięki wysiłkowi lub pomysłowości) ważnego lub trudnego problemu szkoły, klasy lub ucznia.

Ł. Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą na tle klasy.

M. Posiada właściwy stosunek do obowiązków szkolnych.

 

 

 

Zachowania negatywne

 

A.    Zakłócanie toku zajęć lekcyjnych mimo upomnień.

B.      Niewłaściwy stosunek do pracowników szkoły.

C.     Częste zapominanie o stosowaniu form grzecznościowych. 

D.    Złe zachowanie w stołówce szkolnej w trakcie posiłków i zajęć świetlicowych

E.     Nie wywiązywanie się ze zobowiązań (lekceważenie dyżurów klasowych, nieobecność na imprezach obowiązkowych, itp.).

F.     Zapominanie o zmianie obuwia. (nie więcej niż jeden raz w semestrze)

G.     Niszczenie sprzętu, umeblowania, budynku oraz rzeczy należących do innych osób.

H.    Kłamstwo i oszustwo.

I.       Zaśmiecanie otoczenia.

J.      Okazywanie braku szacunku dla innych uczniów i zachowania niekoleżeńskie.

K.    Udział w bójkach.

L.     Okrucieństwo fizyczne lub psychiczne, szczególnie w stosunku do słabszych lub młodszych.

M.     Wulgarne słownictwo lub zaczepianie słowne.

N.    Zbyt wczesne przychodzenie do szkoły i przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji (gra w piłkę przed szkołą)

O.    Spóźnienia na zajęcia (za każde pięć  jeśli pozostaną nieusprawiedliwione)

P.     Opuszczanie dnia zajęć bez usprawiedliwienia. Usprawiedliwienie nieobecności (spóźnienia) należy doręczyć wychowawcy w ciągu tygodnia.

Q.    Nieodpowiednie zachowanie poza terenem szkoły.

R.     Ucieczka z lekcji.

S.      Palenie papierosów na terenie szkoły i poza nim

T.    Stworzenie zagrożenia dla życia lub zdrowia swojego lub innych członków społeczności szkolnej.

U.    Kradzież lub wyłudzenie.

V.     Nieestetyczny wygląd.

W.   Złe zachowanie w czasie przerw i lekcji na terenie szkoły.

X.    Niestosowanie się do poleceń nauczyciela.

Y.    Samowolne opuszczenie terenu szkoły w czasie zajęć lekcyjnych.

Z.     Jedzenie i picie oraz żucie gumy w czasie zajęć lekcyjnych.

 



Informację wytworzył(a): Dorota Sobolewska
Informację dodał(a): Bogusława Balska
Ostatnia modyfikacja: 2007-12-20 14:21:53


drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech