STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1 W ŻUROMINIE
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Zespół Szkół nosi nazwę: Zespół Szkół nr 1 w Żurominie.
- Siedzibą Zespołu Szkół nr 1 w Żurominie jest posesja przy ulicy Wyzwolenia 12.
- Zespół Szkół nr 1 w Żurominie działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.), uchwały Nr 48/VI/2003 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 28 lutego 2003 roku w sprawie utworzenia Zespołu Szkół nr 1 w Żurominie oraz niniejszego statutu.
- Organem prowadzącym Zespół Szkół nr 1 w Żurominie jest Gmina i Miasto Żuromin.
- Zespół Szkół nr 1 w Żurominie zwany dalej „zespołem” organizuje i koordynuje funkcjonowanie szkół wchodzących w jego skład.
- W skład zespołu wchodzą:
1) Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stefana Żeromskiego w Żurominie,
2) Gimnazjum nr 1 im. Ignacego Krasickiego w Żurominie.
§ 2
- Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa:
1) o zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół nr 1 w Żurominie,
2) o szkole - należy przez to rozumieć szkoły wchodzące w skład zespołu,
3) o organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Żuromin,
4) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora Oświaty,
5) o gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy i Miasta Żuromin,
6) o ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku, o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r., nr 67,poz. 329 z późn. zm.),
7) o Karcie Nauczyciela – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. nr 118, poz 1112).
§ 3
- Szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół nr 1 w Żurominie używają nazw:
1) Zespół Szkół nr 1 w Żurominie - Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stefana Żeromskiego w Żurominie,
2) Zespół Szkół nr 1 w Żurominie - Gimnazjum nr 1 im. Ignacego Krasickiego w Żurominie.
- Ustalone nazwy szkół obowiązują w pełnym brzmieniu.
§ 4
1. Zespół szkół jest jednostką organizacyjną gminy, której kierownikiem jest dyrektor zespołu.
2. Zespół jako jednostka budżetowa prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla tych jednostek w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.
3. Cykl kształcenia trwa w:
3) szkole podstawowej - 6 lat,
4) gimnazjum - 3 lata.
4. Warunkiem podjęcia nauki w gimnazjum jest ukończenie 6 – letniej szkoły podstawowej.
5. Nauka w szkole jest obowiązkowa i bezpłatna.
6. Nadzór pedagogiczny nad szkołami wchodzącymi w skład zespołu sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 5
- Szkoły wchodzące w skład zespołu realizują cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1) umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć oraz kołach przedmiotowych, kołach zainteresowań, zajęciach wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych,
2) gimnazjum wchodzące w skład zespołu umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez zajęcia z pedagogiem szkoły w ramach preorientacji zawodowej oraz realizację modułu przedmiotu Wiedza o społeczeństwie: wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym,
3) kształtują środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez realizację programów wychowawczych i profilaktycznych oraz aktywny udział w życiu społeczności lokalnej,
4) sprawują opiekę nad uczniami, którym z przyczyn rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie w formie bezpłatnego dożywiania, umożliwiają udział w wycieczkach i imprezach artystycznych za niższą opłatą,
5) organizują opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkół,
6) umożliwiają uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości religijnej poprzez organizację nauki religii w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Uczniowie, którzy nie korzystają z nauki religii, uczestniczą w tym czasie w lekcjach etyki lub zajęciach wychowawczych w świetlicy szkolnej,
7) umożliwiają uczniom rozwój ich zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych przez różne formy zajęć pozalekcyjnych,
8) organizują pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla uczniów w formie:
a) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
b) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i innych,
c) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
d) porad dla uczniów,
e) porad, konsultacji dla rodziców i nauczycieli,
9) umożliwiają uczniom ukończenie szkoły w skróconym czasie poprzez realizację indywidualnego toku nauki,
10) realizują ustalone przez zespoły nauczycielskie szkolne zestawy programów nauczania opracowane zgodnie z obowiązującymi przepisami,
11) realizują ustalone przez MEN:
a) ramowe plany nauczania,
b) zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
12) zapewniają uczniom opiekę podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
13) opiekę nad uczniami podczas wycieczek sprawują nauczyciele-opiekunowie wycieczki zgodnie z kartą wycieczki, według zasad ustalonych na podstawie odrębnych przepisów,
14) uczniowie przebywający w rodzinach zastępczych mają prawo do:
a) korzystania ze stałej pomocy na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
b) zwiększonej opieki wychowawcy i pedagoga szkolnego,
c) innej pomocy we współdziałaniu z instytucjami opiekuńczymi,
15) w zakresie zapobiegania niedostosowaniu społecznemu szkoły współpracują z rodzicami uczniów, poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Żurominie, policją, lekarzem, sądem rodzinnym,
16) dyrektor zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą, który prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania w danym typie szkoły, szczególnie w klasach I-III szkoły podstawowej,
17) w szczególnie uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość zmiany wychowawcy danego oddziału. Dotyczy to sytuacji, w której występuje zbyt mały kontakt wychowawcy z wychowankami, zdarzają się jaskrawe nieporozumienia między nimi, itp.
18) rodzice uczniów każdego oddziału mogą wystąpić do dyrektora zespołu o zmianę wychowawcy klasy. Wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem powinien być podpisany przez 2/3 rodziców danego oddziału. Dyrektor jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i poinformowania zainteresowanych o zajętym stanowisku w terminie 30 dni od otrzymania wniosku,
19) szkoły realizują programy wychowawcze i programy profilaktyki dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów w danym typie szkoły oraz potrzeb środowiska.
Rozdział III
ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 6
1. Organami zespołu są:
1) Dyrektor,
2) Rady Pedagogiczne,
3) Rady Rodziców,
4) Samorządy Uczniowskie.
DYREKTOR SZKOŁY
§ 7
- Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły w rozumieniu ustawy o systemie oświaty i kieruje zespołem.
- Powierzenia stanowiska dyrektora zespołu dokonuje organ prowadzący na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Dyrektor zespołu jest odpowiedzialny za całokształt działań podejmowanych przez szkoły wchodzące w skład zespołu.
- Dyrektor zespołu jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu.
- Dyrektor zespołu kieruje działalnością zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy i przełożonym służbowym dla zatrudnionych w obu szkołach nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.
§ 8
- Do zadań dyrektora należy w szczególności :
1) organizowanie całości pracy dydaktycznej,
2) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą,
3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
4) podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania uczniów,
5) realizowanie uchwał rad pedagogicznych podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
6) prawidłowe dysponowanie środkami finansowymi zespołu,
7) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników zespołu,
8) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracowni-kom zespołu,
9) występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz organizacji związkowych,
10) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
11) właściwa organizacja i przebieg sprawdzianu klas szóstych i egzaminu gimnazjalnego,
12) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 9
1. Dyrektor zespołu prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach szkół oraz sprawuje kontrolę jego realizacji, w szczególności dotyczącą zgłoszenia dziecka do szkół przez rodziców.
§ 10
1. Dyrektor zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał poszczególnych rad pedagogicznych niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwał dyrektor zawiadamia organ prowadzący i kuratora oświaty.
§ 11
1. Dyrektor zespołu może wyrazić zgodę na działalność w szkołach stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie form pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zespołu, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
§ 12
1. W wykonywaniu swych zadań dyrektor współpracuje z radami pedagogicznymi, rodzicami i samorządami szkolnymi.
§ 13
1. W zespole są utworzone dwa stanowiska kierownicze:
1) wicedyrektor ds. Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 1 w Żurominie,
2) wicedyrektor ds. Gimnazjum nr 1 w Żurominie.
2. Dyrektor zespołu, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcje kierownicze ustala dyrektor zespołu.
3. W przypadku nieobecności dyrektora zespołu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor.
4. Powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor zespołu po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
§ 14
1. Tryb powołania i odwołania dyrektora oraz wicedyrektorów określa ustawa o systemie oświaty i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
RADY PEDAGOGICZNE
§ 15
1. Rady pedagogiczne są kolegialnymi, odrębnymi organami zespołu w zakresie realizacji ich statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady danej szkoły wchodzi dyrektor zespołu oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w danej szkole.
3. W zebraniach rad pedagogicznych mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
4. W przypadku nieobecności dyrektora Zespołu szkół obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej każdej ze szkół przejmują wicedyrektorzy.
5. Posiedzenia rad pedagogicznych są organizowane:
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego,
2) w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów,
3) po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
4) w celach szkoleniowych,
5) w miarę bieżących potrzeb.
6. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego zespół lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania danej rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
8. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
10. Uchwały rad pedagogicznych są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ich członków.
11. Głosowania w sprawach personalnych mają charakter tajny.
12. Do prac w komisjach zewnętrznych wymagających reprezentowania zespołu, w tym do prac komisji konkursowej na dyrektora zespołu, rady typują kandydatów w tej samej liczbie, zapewniając wymaganą liczbę na podstawie odrębnych przepisów szczegółowych.
13. Rady pedagogiczne obydwu szkół przygotowują wspólnie, za pośrednictwem połączonych, współpracujących ze sobą zespołów statutowych poszczególnych szkół projekt statutu zespołu albo jego zmian.
14. Dopuszcza się możliwość odbywania się rad pedagogicznych każdej ze szkół w jednym czasie i jednym miejscu w celu wymiany poglądów i przedyskutowania wspólnego stanowiska obu rad.
15. Podczas wspólnych posiedzeń każda ze rad pedagogicznych sporządza własny protokół z posiedzenia.
§ 16
1. W przypadku powołania Rady Szkoły , w tym wypadku Rady Zespołu, rada ta przejmuje od Rad Pedagogicznych kompetencje ustalone w ustawie o systemie oświaty.
§ 17
1. Rady pedagogiczne ustalają regulaminy swojej działalności, zebrania rad są protokołowane.
2. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
RADA RODZICÓW
§ 18
1. W zespole działają rady rodziców poszczególnych szkół.
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
4. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw danej szkoły.
5. Zadaniem rady rodziców jest w szczególności :
1) udział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,
2) współudział w realizacji programów nauczania, wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły,
3) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,
4) opiniowanie programu wychowawczego szkoły,
5) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
6) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły.
6. Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszu rady rodziców określa regulamin.
7. W przypadku nie respektowania uprawnień rady rodziców przez organy szkoły lub jej pracowników prezydium rady rodziców może złożyć pisemne zażalenie do dyrektora zespołu z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. Wyjaśnienie dyrektora powinno nastąpić w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
8. W przypadku konfliktu rady rodziców z dyrektorem zespołu prezydium rady rodziców każdej ze szkół ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny .
SAMORZĄDY UCZNIOWSKIE
§ 19
1. W szkołach działają samorządy uczniowskie, zwane dalej samorządami .
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie danej szkoły.
3. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznaniem się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do opiniowania programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego właściwe proporcje między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
5) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
6) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
7) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
5. Wychowawca klasy i opiekun samorządu mają obowiązek udzielania pomocy organizacyjnej i merytorycznej samorządowi, służenia mu doświadczeniem i radą. Opiekun samorządu ma obowiązek wysłuchania wniosków i postulatów samorządu i przekazania ich adresatom.
6. Dyrektor zespołu ma obowiązek spotykania się z samorządem, według ustalonego harmonogramu lub na wniosek samorządu, wysłuchania wniosków i postulatów dotyczących życia społeczności uczniowskiej i udzielenia na nie odpowiedzi.
ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY
ORAZ SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA SPORÓW MIĘDZY NIMI
§ 20
1. Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:
1) każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny,
2) każdy organ szkoły może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego,
3) organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
2. Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga komisja ds. rozwiązywania sporów kompetencyjnych między organami szkoły, w skład której wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu. Organy kolegialne wybierają swego przedstawiciela do komisji. Dyrektor zespołu, jako organ o charakterze jednoosobowym, wyznacza swego przedstawiciela np. wicedyrektora albo dowolnego nauczyciela.
3. Komisję, o której mowa w punkcie 2 powołuje dyrektor zespołu w przypadku zaistnienia sporu.
4. Sprawy pod obrady komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono, do dyrektora zespołu.
5. Komisja wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków. Rozstrzygnięcia jej są ostateczne.
6. Organ, którego winę Komisja ustaliła, musi naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez Komisję. Rozstrzygnięcie komisji podawane jest do ogólnej wiadomości w szkole.
WSPÓŁPRACA ZESPOŁU SZKÓŁ Z RODZICAMI
W ZAKRESIE NAUCZANIA I WYCHOWANIA
§ 21
1. Rodzice i nauczyciele poszczególnych szkół współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Współpraca ta wyraża się m.in. poprzez:
1) zapoznanie rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie,
2) zapoznanie z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów końcowych,
3) zapoznanie rodziców z wymaganiami jakie stawiają nauczyciele poszczególnych przedmiotów uczniom na konkretną ocenę okresową i roczną,
4) uzyskiwanie informacji od nauczycieli na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
5) opiniowanie rodziców szczegółowych kryteriów oceniania,
6) uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
7) wyrażanie i przekazywanie organowi prowadzącemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
8) stałe spotkania z rodzicami organizowane w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze nie powinny być organizowane rzadziej niż raz na kwartał.
2. Szczegółowe zasady związane z wyżej wymienionymi zagadnieniami zawarte są w wewnątrzszkolnych systemach oceniania każdej ze szkół.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA ZESPOŁU
§ 22
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, w którego skład wchodzą arkusze organizacyjne poszczególnych szkół, opracowany przez dyrektora zespołu z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do 30 kwietnia każdego roku, zatwierdzony przez organ prowadzący.
2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego i kodeks pracy.
§ 23
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły podstawowej i gimnazjum jest oddział.
§ 24
1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych.
§ 25
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
2. Przerwy międzylekcyjne mogą trwać od 5 do 30 minut. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor zespołu.
3. W uzasadnionych przypadkach takich jak realizacja zajęć dydaktycznych w blokach tematycznych, programów autorskich, eksperymentów dydaktycznych możliwe jest ustalenie innej liczebności grup lub innej długości trwania lekcji i przerw. Wymaga to zgody dyrektora.
4. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§ 26
1. Uczniowie uczą się z podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego wyznaczonych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Wyboru dokonuje nauczyciel prowadzący przedmiot.
§ 27
1. Szczegółowe zasady i kryteria oceniania w każdej ze szkół zawarte są w Wewnątrzszkolnych Systemach Oceniania stanowiących załącznik do niniejszego statutu.
§ 28
1. Zespół w miarę posiadanych możliwości organizuje zajęcia dodatkowe oraz wprowadza przedmioty nadobowiązkowe.
2. Zakres i rodzaj zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie dyrektor zespołu z uwzględnieniem potrzeb zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych szkoły.
§ 29
1. Szkoły pracują w oparciu o tygodniowy rozkład zajęć dydaktycznych i wychowawczych ustalony przez dyrektora zespołu i wicedyrektorów poszczególnych szkół z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
ŚWIETLICE SZKOLNE
§ 30
1. Dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców oraz organizację dojazdu i odjazdu ze szkoły, prowadzone są świetlice szkolne.
2. Godziny pracy świetlicy umożliwiają uczniom korzystanie z niej przed i po lekcjach.
3. Godziny pracy świetlicy ustala dyrektor zespołu.
4. Świetlica stanowi pozalekcyjną formę wychowawczo-opiekuńczą szkół.
5. Zajęcia świetlicowe prowadzone są w grupach wychowawczych liczących do 25 uczniów.
6. Formy prowadzonych zajęć w świetlicy określa regulamin świetlicy.
7. W przypadku nieprzewidzianej nieobecności nauczyciela na zajęciach edukacyjnych świetlica organizuje zajęcia wychowawcze.
8. Nauczyciel-wychowawca świetlicy odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie, kiedy przebywają w świetlicy.
BIBLIOTEKA
§ 31
1. Zespół posiada bibliotekę.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy zespołu oraz rodzice.
3. W bibliotece szkolnej gromadzony jest księgozbiór zawierający:
1) lektury szkolne,
2) literaturę popularno-naukową,
3) literaturę piękną nie objętą programem nauczania,
4) wydawnictwa słownikowe i encyklopedyczne,
5) fachową literaturę pedagogiczną, psychologiczną i metodyczną,
6) czasopisma pedagogiczne i metodyczne,
7) zestawy multimedialne,
8) podręczniki szkolne.
4. Każda pozycja opatrzona jest pieczęcią zespołu i posiada kartę oraz numer katalogowy.
5. Biblioteka zespołu wypożycza książki oraz udostępnia zbiory na miejscu.
6. Opiekunowie biblioteki prowadzą przysposobienie czytelnicze dla uczniów:
1) lekcje biblioteczne,
2) dzienniki biblioteki szkolnej w każdej ze szkół,
3) księgi katalogowe,
4) organizują konkursy czytelnicze i konkursy z zakresu znajomości literatury.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU
§ 32
1. W zespole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi na podstawie odrębnych przepisów.
§ 33
1. Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowawstw, kół przedmiotowych, opiekę nad zespołami, organizacjami i pracowniami reguluje na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny danej szkoły.
2. Zadania dodatkowe określa dyrektor zespołu i przekazuje nauczycielom na posiedzeniu rady pedagogicznej.
§ 34
1. Każdy nauczyciel zatrudniony w szkole :
1) realizuje wybrany przez siebie, zatwierdzony przez dyrektora program nauczania,
2) realizuje cele określone w programie wychowawczym, programie profilaktyki i planie pracy szkoły,
3) wzbogaca własny warsztat pracy dydaktyczno-wychowawczej,
4) wspiera swoją postawą i działaniami rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
5) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniów,
6) bezstronnie i obiektywnie ocenia i traktuje wszystkich uczniów,
7) informuje rodziców uczniów i wychowawcę klasy oraz dyrekcję i radę pedagogiczną o wynikach w nauce swoich uczniów,
8) bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego w szkole przez instytucje wspomagające szkołę,
9) prowadzi prawidłowo dokumentację szkolną w ramach swoich obowiązków i kompetencji.
§ 35
1. Nauczyciel ma prawo decydować w sprawach wyboru lub przedstawiania własnych programów nauczania i doboru form pracy, a także:
2) decydować o ocenie bieżącej, okresowej i rocznej postępów w nauce swoich uczniów,
3) decydować o treści programu koła zainteresowań,
4) wnioskować w sprawie wyróżnień i kar regulaminowych dla swoich uczniów.
§ 36
1. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem zespołu i organem prowadzącym szkołę (ewentualnie cywilnie lub karnie) za:
2) stan warsztatu pracy (klaso-pracowni, której jest opiekunem), sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu powierzonych.
3) tragiczne skutki wypadków wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych i w czasie dyżurów mu przydzielonych,
4) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku lub pożaru,
5) zniszczenie lub stratę elementów majątku szkolnego przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczeń.
2. Nauczyciel odpowiada przed dyrektorem zespołu za przestrzeganie porządku i dyscypliny oraz wykonywanie poleceń służbowych wydawanych przez dyrektora szkoły lub wicedyrektora zgodnie z ich kompetencjami.
§ 37
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikacja.
2. Nauczyciele-wychowawcy tworzą zespół wychowawczy, którego zadaniem jest praca nad programem wychowawczym i programem profilaktyki szkoły, jego realizacją i modyfikacją.
3. Nauczyciele uczący tego samego przedmiotu we własnych szkołach, a szkole podstawowej nauczyciele nauczania zintegrowanego, tworzą zespoły przedmiotowe, których zadaniem jest wymiana doświadczeń, ujednolicenie wymagań wobec uczniów oraz doskonalenie warsztatu pracy.
4. Nauczyciele uczący przedmiotów humanistycznych w gimnazjum tworzą zespół, którego zadaniem jest opracowanie i realizacja wspólnej strategii oddziaływań dydaktycznych, opracowanie wewnątrzszkolnego sprawdzianu kompetencji podsumowującego pracę dydaktyczną w pierwszym i drugim roku nauki lub egzaminów próbnych, a także ewaluacja osiągnięć szkoły po egzaminie gimnazjalnym. Takie same zadania realizuje zespół nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
5. W szkole podstawowej w celu przeprowadzenia sprawdzianu próbnego i ewaluacji osiągnięć uczniów po sprawdzianie na koniec szkoły podstawowej podobne zadania wykonuje zespół nauczycieli uczących w klasach IV-VI.
6. Nauczyciele mogą tworzyć zespół koordynujący realizację ścieżek międzyprzedmiotowych.
7. Nauczyciele mogą tworzyć inne zespoły problemowo-zadaniowe.
8. Pracą zespołów kierują przewodniczący powołani przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 38
1. Zadania nauczyciela-wychowawcy:
1) Nauczyciel wychowawca programuje i organizuje proces wychowania w zespole, w szczególności:
a) tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie i społeczeństwie,
b) rozwiązuje konflikty w zespole klasowym, a także między wychowankami a społecznością szkoły,
c) podejmuje działania wdrażające zespół klasowy do samowychowania i samorządności,
d) współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami w nauce,
e) ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie nauczania i wychowania,
f) według potrzeb organizuje odwiedziny w domach wychowanków,
g) prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusz ocen, świadectwa szkolne).
2. Uprawnienia nauczyciela-wychowawcy:
1) współdecyduje z samorządem klasowym i rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych,
2) ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej od kierownictwa szkoły,
3) ustala ocenę zachowania swoich wychowanków po konsultacji z uczniami i nauczycielami,
4) ma prawo ustanowić (w porozumieniu z klasową radą rodziców) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków,
5) ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych i społecznych swoich uczniów do kierownictwa szkoły, służby zdrowia, opieki społecznej i placówek specjalistycznych.
3. Nauczyciel wychowawca odpowiada:
1) służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej klasie,
2) za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej i rodzinnej,
3) za prawidłowe prowadzenie dokumentacji uczniowskiej.
§ 39
1. W zespole zatrudniony jest nauczyciel-pedagog szkolny.
2. Do zadań pedagoga należą m. in.:
1) współdziałanie z radami pedagogicznymi, dyrektorem i radami rodziców w ustaleniu zadań opiekuńczych i wychowawczych,
2) inicjowanie i współorganizowanie różnych form pomocy specjalistycznej uczniom przejawiającym trudności w nauce,
3) pomoc nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
4) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
5) współdziałanie z wychowawcami, radami rodziców i administracją szkolną w organizowaniu opieki i pomocy materialnej uczniom w trudnej sytuacji rodzinnej,
6) opieka nad dziećmi umieszczonymi w rodzinach zastępczych,
7) badanie środowiska domowego uczniów,
8) prowadzenie poradnictwa zawodowego wśród uczniów i rodziców,
9) współudział w wykonywaniu postanowień sądowych dotyczących umieszczania uczniów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
3. Pedagog szkolny zobowiązany jest do prowadzenia:
1) dziennika pracy,
2) dziennika zajęć korekcyjnych,
3) dokumentacji uczniów objętych różnymi formami opieki i pomocy specjalistycznej na terenie szkoły.
4. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga określa dyrektor.
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 40
1. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmuje się:
2. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
3. W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu gimnazjum ustala się listę uczniów przyjętych do szkoły uwzględniając: oceny w nauce i inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia sześcioletniej szkoły podstawowej oraz ocenę zachowania.
4. Kryteria, o których mowa w ust.2, podaje się do publicznej wiadomości w terminie ustalonym przez dyrektora zespołu.
5. Przyjęcie dzieci spoza obwodu nie może powodować pogorszenia warunków pracy zespołu.
§ 41
1. Uczeń ma prawo do:
2. Uczeń ma obowiązek:
§ 42
1. Uczeń ma prawo być nagradzany za bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie.
2. Za osiągnięcia w nauce i sporcie, w olimpiadach przedmiotowych i konkursach, za wszelkiego rodzaju osiągnięcia przynoszące zaszczyt szkole uczeń może być nagrodzony:
3. Za nieprzestrzeganie obowiązków uczeń może być ukarany.
4. System kar jest następujący:
5. Dyrektor szkoły może wnioskować do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły gdy nie skutkują wymienione wyżej nagany i upomnienia.
6. O karne przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się, gdy jego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów.
7. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próbny, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego, rady rodziców lub rady pedagogicznej. Decydujący głos ma dyrektor zespołu.
8. Szkoła informuje rodziców o przyznanych karach.
9. Uczeń ma prawo do odwołania od kary w ciągu 5 dni:
10. Uczeń może być skreślony z listy uczniów po ukończeniu 18 roku życia.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 43
1. Zespół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 44
1. Uroczystość przyjęcia do społeczności szkolnej uczniów klas pierwszych odbywa się na początku października.
§ 45
1. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
§ 46
1. Dowóz dzieci do szkoły zapewnia Rada Gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 47
1. Szkoły posiadają własne sztandary oraz ceremoniały.
|