SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
SSP NR 1 w ŻUROMINIE
„Dobra szkoła – to przede wszystkim mądra szkoła. Niechaj w pracy wychowawczej wszyscy zaangażowani w nią ludzie, poczują się związani najpiękniejszym zadaniem – zadaniem cierpliwego i pełnego spokojnej mądrości ukazywania dojrzewającym ludziom, jak być człowiekiem naprawdę ...”
(kard. Karol Wojtyła)
WSTĘP
Formułując ten program pragniemy, by nasza szkoła była miejscem przyjaznego i twórczego spotkania uczniów, nauczycieli i rodziców dążących do wspólnego celu – wychowania człowieka, który będzie dobrze czuł się w szybko zmieniającym się świecie i kształtował go na miarę własnych marzeń i ambicji. Chcielibyśmy, by szkoła była terenem, gdzie dziecko wzrasta w prawdzie, wolności, przyjaźni i sprawiedliwości, gdzie uczy się dążyć do tych wartości i wybierać właśnie je mimo zalewu propozycji życia ułatwionego, lansowanych przez otoczenie zewnętrzne. Zależy nam , by nasza szkoła była miejscem wolnym od agresji, manipulacji i uzależnień, słowem – by była miejscem bezpiecznym.
Program wychowawczy Samorządowej Szkoły Podstawowej Nr 1 w Żurominie jest dokumentem pozwalającym scalać oddziaływania wychowawcze szkoły i środowiska uczniów. Stanowi wytyczne do pracy wychowawczej skierowane do dyrekcji szkoły, pedagoga szkolnego, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, Samorządu Uczniowskiego, pracowników administracji i obsługi oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły, przy współudziale rodziców i z uwzględnieniem ich oczekiwań dydaktyczno - wychowawczych.
Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych skierowanych do uczniów szkoły.
I. PODSTAWY PRAWNE SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Podstawę do sporządzenia niniejszego programu stanowią następujące akty prawne:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ( art. 48 ,art. 54, art. 72 ).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej ( z dnia 21 maja 2001 r. ), na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Ustawa – Karta Nauczyciela.
3. Rozporządzenie MEN z 15.02.1999r. w sprawie podstaw programowych (Dz. U. Nr 14 z 23.02.1999r., poz. 129).
4. Komentarz MEN do Rozporządzenia wym. w pkt. 5 (Biblioteczka reformy – zeszyt 13).
5. Statut SSP nr1 w Żurominie.
6. „Wewnątrzszkolny System Oceniania” przyjęty do realizacji przez Radę Pedagogiczną od 01.09.2002 r.
II. MISJA SZKOŁY
Dobre wychowanie, rzetelna nauka, świetna zabawa.
Jesteśmy po to, aby dobrze wychować powierzone nam przez rodziców dzieci i przekazywać im rzetelną prawdę o otaczającym świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby ukierunkowują nasze działania. Chcemy służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem. Chcemy zdobywać ich przyjaźń i zaufanie. Naszą dewizą jest dobro dziecka.
III. CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY
Wnioski wyciągnięte z całokształtu dotychczasowych działań wychowawczych oraz z analizy w/w dokumentów pozwoliły jasno sprecyzować następujące cele wychowawcze tworzące ramy „Szkolnego Programu Wychowawczego”:
1. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do wiedzy jako wartości.
2. Tworzenie kultury pozytywnych wzorów.
3. Dążenie do rozbudowania i rozwijania zainteresowań uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.
4. Wspieranie rozwoju psychicznego uczniów i wyposażenia ich w umiejętności interpersonalne.
5. Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą.
6. Wspieranie rodziców w wychowaniu.
7. Poznawanie reguł życia społecznego jako przygotowanie do pełnienia ról w społeczności lokalnej.
8. Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami środowiskowymi.
9. Rozwój działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
10. Ochrona przed negatywnym wpływem mediów i sekt.
11. Propagowanie edukacji prozdrowotnej jako formy zapobiegania uzależnieniom.
12. Przygotowanie do podjęcia nauki w gimnazjum.
IV. ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY
1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.
2. Zapewnienie uczniom i ich rodzicom wszechstronnej informacji na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych działań oraz osiągnięć uczniów.
3. Powołanie i kierowanie zespołem wychowawczym klasy.
4. Rozpoznanie środowiska rodzinnego wychowanków.
5. Poznanie predyspozycji, zainteresowań, zdolności i potrzeb uczniów i dbanie o ich rozwój na terenie szkoły współpracując z innymi nauczycielami.
6. Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych i wspomaganie uczniów mających trudności w nauce.
7. Współpraca z pedagogiem szkolnym, wychowawcami świetlicy, pracownikami poradni psychologiczno- pedagogicznej, pielęgniarką szkolną.
8. Podejmowanie działań wobec uczniów mających poważne problemy z nauką i poprawnym zachowaniem i dokumentowanie tych działań.
9. Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
10. Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w klasowym zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami różnych klas.
V. MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY
Wyrażamy przekonanie, że nasz absolwent będzie człowiekiem, który:
v jest otwarty na świat i ludzi,
v umie wyeksponować swoje dobre mocne strony i ma świadomość swoich braków,
v potrafi adaptować się do wymogów swojej szkoły,
v przestrzega zasad dobrych obyczajów i kultury (rzetelny, uczciwy, prawdomówny, systematyczny, obowiązkowy, punktualny),
v ma poczucie przynależności grupowej, regionalnej, narodowej,
v jest tolerancyjny i wrażliwy na problemy innych,
v posiada podstawową wiedzę praktyczną i teoretyczną,
v dostrzega piękno w otaczającej przyrodzie, dba o higienę osobistą,
v potrafi poradzić sobie ze stresem, jest asertywny,
v jest odporny na zagrożenia płynące z otoczenia,
v przestrzega przepisów komunikacyjnych,
v potrafi odróżnić prawdę od fałszu, dobro od zła,
v korzysta z osiągnięć kultury i sam ją tworzy.
VI. METODY I FORMY REALIZACJI TREŚCI WYCHOWAWCZYCH
2. Metody pracy
v gry i zabawy,
v warsztaty poznawczo – doskonalące,
v dyskusje na forum grupy,
v projektowanie,
v twórczość artystyczna dzieci,
v treningi umiejętności,
v scenki rodzajowe,
v gry dramatyczne,
v wycieczki tematyczne, turystyczno – krajoznawcze i rekreacyjne.
3. Formy pracy:
v praca w zespołach zadaniowych,
v praca w grupach,
v praca indywidualna.
VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
WYCHOWAWCZYCH
ZADANIE |
CEL |
FORMY REALIZACJI |
Tworzenie wspólnoty klasowej i szkolnej |
Integracja zespołu klasowego. |
- gry i zabawy w celu wzajemnego poznania się uczniów i ich integracja, dyskusja na forum klasy, ankiety;
- wybory do samorządu klasowego, powołanie innych funkcji w klasie;
- pomoc kolegom w nauce;
- wspólne przygotowanie imprez klasowych;
- organizowanie wycieczek, biwaków i innych wyjazdów |
Troska o estetykę klasopracowni i szkoły. |
- zagospodarowanie klasopracowni;
- opieka nad gazetkami tematycznymi;
- wykonywanie obowiązków dyżurnych;
- dbanie o czystość w toaletach, na korytarzach, boisku i wokół szkoły. |
Prawa i obowiązki ucznia. |
- poznanie i upowszechnienie praw i obowiązków ucznia zawartych w Statucie Szkoły;
- poznanie i przestrzeganie regulaminu szkoły oraz zasad WSO;
- udział i zaangażowanie w zajęciach pozalekcyjnych;
- estetyczne prowadzenie zeszytów przedmiotowych. |
Rozwój samorządności uczniowskiej. |
- powołanie SU oraz opiekunów;
- udział w konkursach organizowanych przez SU;
- współorganizowanie uroczystości szkolnych;
- uczestnictwo w akcjach podejmowanych przez samorząd. |
Kształtowanie więzi emocjonalnej ze środowiskiem lokalnym, ojczystym przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy i kraju |
Wdrażanie i kultywowanie tradycji i obrzędów. |
- uczestnictwo w uroczystościach religijnych, obrzędowych i rodzinnych
- udział w uroczystościach państwowych |
Wpajanie szacunku dla polskiej historii i symboli narodowych. |
- lekcje o tematyce historyczno- patriotycznej;
- wycieczki;
- gazetki okolicznościowe;
- konkursy;
- organizowanie wycieczek krajowych;
- prezentacja zebranych materiałów w szkole;
- uwzględnianie tej tematyki w kronice szkolnej. |
Pielęgnowanie zasad dobrego zachowania w domu, szkole, środowisku |
Odpowiedzialność za słowa i czyny, posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi. |
- pogadanki w klasach, quizy, gry i zabawy;
- konkursy;
- spotkania towarzyskie;
- zajęcia dydaktyczne. |
Poszanowanie mienia własnego i cudzego. |
- dbałość o warsztat pracy ucznia i sprzęt szkolny;
- dbałość o czystość i higienę sanitariatów;
- zaangażowanie w prace społeczne na rzecz klasy, szkoły, środowiska. |
Kształtowanie odpowiedzialności wobec otaczającego nas środowiska. |
- uwzględnianie tematyki ekologicznej na różnych zajęciach;
- uczestnictwo w akcji „Sprzątanie Świata;”
- udział w konkursach o tematyce ekologicznej;
- coroczne organizowanie Turnieju Interdyscyplinarnego „Ziemia - nasz wspólny dom”;
- poszanowanie zieleni wokół szkoły. |
Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych. |
- obchody imienin lub urodzin kolegów z klasy;
- systematyczna praca w samorządzie klasowym i szkolnym;
- współzawodnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych;
- zaangażowanie w akcje charytatywne. |
Dbałość o zdrowie |
Wyrabianie nawyków zdrowego i aktywnego trybu życia oraz wypoczynku. |
- pogadanki w klasie na temat bezpieczeństwa w czasie zajęć lekcyjnych, na przerwach, w czasie przerw świątecznych, ferii zimowych, wakacji letnich, w drodze do i ze szkoły;
- spotkania za szkolną pielęgniarką;
- organizowanie zajęć sportowych – turnieje, zawody;
- zdobycie karty rowerowej. |
Uświadomienie zagrożeń. |
- organizowanie spotkań profilaktycznych dla uczniów i rodziców;
- uczestnictwo w programie profilaktycznym;
- spotkania z pedagogiem szkolnym;
- ankiety;
- uczestnictwo w małych formach teatralnych. |
Tworzenie zwyczajów i obyczajów szkolnych |
Budowanie więzi wewnątrzszkolnej, budzenie uczuć patriotycznych, rozwijanie poczucia przynależności do "Małej Ojczyzny", rozbudzanie umiejętności artystycznych i organizatorskich |
- poznanie historii miasta i szkoły;
- posiadanie sztandaru szkoły;
- obchodzenie Święta Patrona Szkoły;
- utworzenie strony internetowej;
- prowadzenie Kroniki Szkoły;
- organizowanie dyskotek szkolnych, i imprez klasowych;
- uczestnictwo w akademiach i uroczystościach szkolnych ujętych w Kalendarzu Szkolnych Uroczystości;
- tworzenie gazetki szkolnej „Podstawówka na wesoło”;
- działalność drużyn ZHP.
- |
Przygotowanie psychiczne do pisania ogólnopolskiego sprawdzianu klas szóstych. |
Radzenie sobie ze stresem towarzyszącym wszelkim sprawdzianom.
|
- uwzględnianie realizacji tych zagadnień w tematyce godzin wychowawczych oraz na innych godzinach lekcyjnych,
- udział uczniów w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych. |
Kształtowanie u uczniów właściwej samooceny, poziomu aspiracji i ambicji.
|
Przeciwdziałanie nieuczciwości (ściąganiu).
|
Wyrabianie nawyków : staranności i punktualności. |
VIII. ZASADY WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z RODZICAMI
1. Pomoc w organizowaniu wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.
2. Pomoc w urządzaniu klasopracowni.
3. Opiniowanie przez rodziców planów pracy wychowawczej.
4. Zapoznawanie rodziców z programami, regulaminami, statutem, WSO .
5. Systematyczne informowanie rodziców o postępach dziecka w nauce, a także o problemach wychowawczych w celu ich szybkiego rozwiązania.
6. Uczciwe i rzetelne informowanie wychowawców o stanie zdrowia dziecka i przyczynach jego nieobecności na zajęciach.
7. Rodzice (prawni opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność materialną za zniszczenia i kradzieże dokonane w szkole przez swoje dzieci.
8. Rodzice współdziałają ze szkołą za pośrednictwem Rady Szkoły i klasowych rad rodziców.
IX. ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
1. Współdziałanie z Żuromińskim Centrum Kultury w przygotowywaniu imprez patriotycznych i rozrywkowych, wyjścia do kina.
2. Udział w konkursach organizowanych przez placówki kulturalno – oświatowe.
3. Pomoc materialna dla uczniów ubogich (np. dofinansowanie dożywiania) z Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
4. Włączanie władz miasta w przedsięwzięcia szkoły.
5. Utrzymywanie kontaktu z przedstawicielami policji w celu dobrego przepływu informacji i szybkiego reagowania w przypadku nagannych zachowań uczniów.
6. Pomoc w organizowaniu imprez środowiskowych.
7. Udział uczniów naszej szkoły w zajęciach i konkursach organizowanych przy współudziale władz terytorialnych.
X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Treści wychowawcze realizowane w szkole ujęte są także w :
ü programach nauczania z poszczególnych przedmiotów,
ü regulaminie i planie pracy Samorządu Uczniowskiego,
ü wewnątrzszkolnym regulaminie organizowania wycieczek szkolnych,
ü planie pracy świetlicy szkolnej,
ü szkolnym programie profilaktycznym,
ü planie pracy biblioteki szkolnej,
ü ścieżkach międzyprzedmiotowych,
ü planie pracy pedagoga szkolnego,
ü planie pracy pielęgniarki szkolnej,
które stanowią załączniki do planu wychowawczego.
- Załącznikiem programu wychowawczego jest również terminarz uroczystości szkolnych, który może być zmieniany corocznie przez Radę Pedagogiczną szkoły, w związku z przygotowywaniem imprez ,,bieżących” wynikających z zaistniałej w szkole sytuacji.
- Plany pracy wychowawcy klasowego, kół zainteresowań oraz zajęć wyrównawczych znajdują się w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
XI. EWALUACJA PROGRAMU
Program wychowawczy poddawany będzie ustawicznej ewaluacji i weryfikowany według potrzeb - ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego.
Formy ewaluacji:
- Ankieta skierowana do:
v uczniów, dotycząca ich postaw i zainteresowań;
v rodziców, dotycząca ich oczekiwań dydaktyczno - wychowawczych wobec szkoły;
v nauczycieli dotycząca trudności wychowawczych
- Obserwacja i ocena zachowań uczniów
- Obserwacja dokonań uczniów
- Rozmowy: uczeń – nauczyciel – rodzic
- Analiza dokumentów klasowych
- Sondaż wśród uczniów, nauczycieli, rodziców.
UWAGI
Program Wychowawczy Szkoły został zatwierdzony
przez Radę Pedagogiczną dnia ................................... roku.
Program Wychowawczy Szkoły został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców dnia .............................................. roku i Samorząd Szkolny dnia ............................. roku.
|