16-12-2023r.
godzina 21:10
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 w Żurominie
Gimnazjum nr 1 w Żurominie
I turniej halowej piłki nożnej chłopców do lat 13
I Gminno-Miejski Indywidualny Turniej Mini Tenisa Ziemnego na Hali
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Placówki oświatowe :: Zespół Szkół nr1 w Żurominie :: Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 w Żurominie


 

DOKUMENTY SZKOLNE
PROGRAM PROFILAKTYKI
Szkolny program profilaktyki

SZKOLNY PROGRAM

PROFILAKTYKI

 

 

                                         Opracował zespół do spraw profilaktyki

                                                     w składzie:

 

1.     Jolanta Bolczak - przewodnicząca

2.     Bogusława Balska

3.     Kazimierz Hernik

4.     Agnieszka Kosin

 

 

              „Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem

              W atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia.

              Jest czasem poświęconym innym w celu

              przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom.

      Jest nadzieją na lepsze jutro”.

 

  Szkoła realizuje zadania dydaktyczne i wychowawcze, wspierające wszechstronny rozwój ucznia: wyposaża młodego człowieka w wiedzę i umiejętności, budzi aktywność intelektualną oraz rozwija postawy i zachowania cenione i pożądane ze społecznego punktu widzenia. Realizacja tych założeń wspierana jest poprzez działania zawarte w szkolnym programie profilaktyki. Pozwalają one na wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności niezbędne w budowaniu dojrzałej osobowości, nauczenie postaw asertywnych w sytuacjach zagrożeń, rozumienie oraz umiejętne stosowanie norm społecznych i systemu wartości. Ponadto profilaktyka, to działania stwarzające człowiekowi okazję do aktywnego gromadzenia różnych doświadczeń, które powodują wzrost jego zdolności do radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

Podczas działań profilaktycznych uczymy dzieci różnych umiejętności społecznych, podczas których rośnie wiara w siebie oraz stwarzamy sytuacje, w których młodzi ludzie mogą lepiej zrozumieć świat, swoich bliskich. Mają możliwość poznania wartości, jakimi należy się w życiu kierować.

Profilaktyka to proces wspierający rozwój uczniów – ich zdrowie psychiczne i fizyczne, jak również pomoc i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu doświadczeń życiowych. Profilaktyka to także zdobywanie wiedzy o zagrożeniach oraz nabywanie umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.

 

Szkolny program profilaktyki powstał w oparciu o:

Ø     szkolny program wychowawczy,

Ø     szkolny program nauczania,

Ø     szkolny systemu oceniania.

 

PODSTAWA PRAWNA DO WPROWADZENIA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE

 

1.      Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72.

2.      Konwencja o Prawach Dziecka - art..3, art. 19, art. 33.

3.      Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr67, poz.329z późniejszymi zmianami).

4.      Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458).

5.      Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002 r., poz.96).

6.      Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DU. Nr 121 z 2002 r., poz. 1037).

7.      Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.

8.      Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

9.      Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.

10.  Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

 

PSYCHOSPOŁECZNA DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO

 

Przeprowadzono diagnozę środowiska szkolnego przez:

Ø      analizę dokumentacji szkolnej,

Ø      obserwacje zachowania uczniów w sytuacjach typowo szkolnych i pozalekcyjnych,

Ø      rozmowy indywidualne z uczniami, nauczycielami i rodzicami,

Ø      konsultacje z dyrektorem szkoły,

Ø      ankiety dla uczniów.

 

IDENTYFIKACJA PROBLEMU

    Na podstawie diagnozy środowiska szkolnego stwierdzono, że występują następujące problemy:

Ø      przejawy agresji i przemocy fizycznej,

Ø      wymuszanie pieniędzy,

Ø      inne drobne kradzieże,

Ø      opuszczanie pojedynczych lekcji,

Ø      niska kultura osobista uczniów, agresja słowna.

 

PŁASZCZYZNY ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYKI

Układ Szkolnego Programu Profilaktyki maksymalnie dostosowany do potrzeb i odbiorców:

 

ETAPU I – nauczania zintegrowanego,

ETAPU II – klas IV – VI szkoły podstawowej i ich rodziców.

 

ODPOWIEDZIALNI ZA REALIZACJĘ PROGRAMU

  1. Komisja opracowująca program profilaktyczny w składzie:

Ø      Jolanta Bolczak – przewodnicząca – pedagog szkolny,

Ø      Bogusława Balska – nauczycielka informatyki,

Ø      Kazimierz Hernik – nauczyciel języka polskiego,

Ø      Agnieszka Kosin – nauczycielka religii,

  1. Pielęgniarka szkolna,
  2. Wychowawcy klas,
  3. Inni nauczyciele uczący w Samorządowej Szkole Podstawowej nr1 w Żurominie.

 

WSPÓŁODPOWIEDZIALNI

  1. Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żurominie,
  2. Wydział Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Żurominie,
  3. Stacja PSE,
  4. Rodzina,
  5. Grupa rówieśnicza.
ZAŁOŻENIA NACZELNE TEGO PROGRAMU

 

  1. Kształtowanie właściwych postaw i nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
  2. Nabywanie umiejętności służących w podejmowaniu racjonalnych decyzji.
  3. Przekazywanie informacji o środkach uzależniających i mechanizmach uzależnienia.
  4. Kształtowanie postawy związanej ze zdrowym życiem.
  5. Włączenie rodziców do działań, zadań profilaktycznych uzupełniających wychowawczą pracę szkoły.
  6. Udział kadry pedagogicznej w doskonaleniu umiejętności wychowawczych.

 

CELE PROGRAMOWE
  1. Ukazanie uczniowi wartości zdrowia jako najważniejszego potencjału, którym dysponuje.
  2. Uaktywnienie pozytywnego myślenia o innych oraz uczenie otwartego komunikowania się.
  3. Wzmocnienie własnej tożsamości i poczucia własnej wartości.
  4. Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i kierowanie się w życiu wartościami duchowymi.
  5. Umiejętność rozróżniania „dobra i zła” oraz podejmowanie właściwych wyborów.
  6. Przekazywanie informacji o środkach psychoaktywnych i ich wpływie na organizm człowieka.
  7. Wspieranie rodziców w podejmowaniu oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych.
  8. Praca wychowawcza umożliwiająca lepsze poznanie się uczniów, wprowadzenie pozytywnych norm, integracja grupy.
  9. Rozwijanie uczuć i kształtowanie nawyków .
  10. Pomoc rodzicom w odpowiedzialnym pełnieniu ról rodzicielskich.

 

KIERUNKI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE

 

  1. Realizacja współpracy z instytucjami i osobami, które mogą udzielić pomocy w realizacji programu:

Ø      Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,

Ø      Powiatowa Komenda Policji,

Ø      Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

Ø      Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,

Ø      Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

Ø      Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna.

  1. Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie:

Ø      przemocy i agresji,

Ø      zdobywania wiedzy na temat uzależnień,

Ø      komunikacji interpersonalnej,

Ø      zdrowego stylu życia,

Ø      regulacji prawnych.

3.      Stała współpraca z rodzicami w celu zapoznania ich z działaniami  szkoły.

4.      Wzbogacanie biblioteki szkolnej biblioteki pedagoga w literaturę fachową oraz filmy wideo.

5.      Organizowanie systematycznych akcji edukacyjno-terapeutycznych w ramach godzin do dyspozycji, zajęć z pedagogiem, zastępstw.

6.      Realizowanie  programu profilaktycznego „Nasze Spotkania” przez pedagoga szkolnego.

7.      Omawianie w ramach spotkań Rady Pedagogicznej efektów realizacji planu profilaktycznego w szkole.

8.      Starania w celu zapewnienia uczniom alternatywnych możliwości spędzenia wolnego czasu w formie:

Ø      zajęć pozalekcyjnych,

Ø      zajęć rekreacyjno-sportowych,

Ø      wycieczek.

9.      Promocja zdrowego stylu życia (kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania właściwych wyborów zachowań).

10.   Kształtowanie właściwego systemu wartości.

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

 

1.      Zmniejsza się wskaźnik występowania agresji i przemocy.

2.      Uczniowie radzą sobie ze stresem oraz w innych sytuacjach trudnych, potrafią zachować się w sposób aprobowany społecznie.

3.      Szkoła staje się atrakcyjna dla ucznia – zmniejsza się ilość uczniów opuszczających zajęcia.

4.      W szkole prowadzone są wartościowe programy profilaktyczne dla uczniów. Odbywają się spotkania z rodzicami.

5.      Nauczyciele wzbogacają wiedzę z zakresu profilaktyki oraz umiejętności postępowania w konkretnych przypadkach.

6.      Następuje poprawa w relacji uczeń – nauczyciel – rodzic.

7.      Uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia odpowiednich instytucji.

8.      Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w promowaniu zdrowego stylu życia.

9.      Biblioteka szkolna i biblioteczka pedagoga wzbogacają się o nowe pozycje.

10.  Uczniowie są wyposażeni w wiedzę o środkach uzależniających (wiedzą również, gdzie szukać pomocy).

11.  Uczniowie poznają alternatywne sposoby radzenia sobie z niepożądanymi emocjami (agresją).

12.  Uczniowie czują się bezpiecznie w szkole.

13.  Właściwe postawy wychowawców wpływają na właściwe postawy uczniów, ich dążenia do bycia lepszymi, wolnymi od przemocy, agresji i nałogów.

 

PROGRAM ZAJĘĆ NA POSZCZEGÓLNYCH

POZIOMACH KSZTAŁCENIA

 

KLASY I – III

 

Zadania

Tematyka

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

I  Kształtowanie właściwych postaw i nabywanie umiejętności radzenia z trudnościami.

1. Autoportrety.

2. Moi najbliżsi.

3. Uczucia i zachowania

    rodziców a bezpieczeństwo

    dzieci.

4..Czy moja szkoła jest

    bezpieczna?

5. Jak zachowywać się wobec 

    obcych?

rysowanie, malowanie, opowiadania, praca

w małych

grupach,

burza mózgów

pielęgniarka,

wychowawcy

II  Nabywanie umiejętności służących w podejmowaniu racjonalnych decyzji.

1. Tworzymy grupę.

2. Rozpoznajemy i nazywamy 

    uczucia.

3. Wyrażamy uczucia swoje i szanujemy uczucia innych

4. Zasady bezpiecznego   

    zachowania w szkole, na ulicy, w domu?

dyskusja, psychodrama, opowiadania, rozmowa, burza mózgów, rysowanie

pedagog, wychowawcy, funkcjonariusz policji

III Przekazywanie informacji o środkach uzależniających i mechanizmach uzależnienia.

1. Co to jest nałóg?

2. Dlaczego ludzie palą piją?

burza mózgów, rozmowa, psychodrama

wychowawcy, pielęgniarka

IV Kształtowanie postaw związanych ze zdrowym życiem.

1. Poznajemy gabinet

    medyczny – praca   

    pielęgniarki z dziećmi.

2. Dlaczego należy pamiętać o myciu rąk przed jedzeniem?

   – środki do pielęgnacji ciała.

3. Higiena osobista otoczenia i jamy ustnej.

4. Kto pomaga ludziom

    zachować zdrowie?

5. Jak zdrowo się odżywiać?

pogadanka, opowiadanie, rysowanie, burza mózgów

wychowawcy, pielęgniarka, przedstawiciel Stacji PSE

 

 

KLASY IV - VI

 

Zadania

Tematyka

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

I  Kształtowanie właściwych postaw i nabywanie  umiejętności radzenia z trudnościami.

1. Co lubię w innych 

    ludziach.

2. Rozpoznajemy uczucia.

3. My i dorośli.

4. Czego się wstydzimy? -         

    relacje między chłopcami

    a dziewczętami.

opowiadania, praca w małych grupach,

burza mózgów

pedagog, wychowawcy, nauczyciele

II  Nabywanie umiejętności służących w podejmowaniu racjonalnych decyzji.

1. Czy umiesz odmawiać? –

    zachowania asertywne.

2. Sztuka porozumiewania się.

3. Dlaczego ludzie piją,

    narkotyzują się, palą?

4. Kto może pomóc mi  

    powiedzieć „NIE”?

5. Jak radzimy sobie z emocjami?

dyskusja, psychodrama, opowiadania, rozmowa, burza mózgów, debata, rysowanie

pedagog, wychowawcy, nauczyciele, funkcjonariusz policji

III Przekazywanie informacji o środkach uzależniających i mechanizmach uzależnienia.

1. Co to jest nałóg?

2. Mój tata \ mama pije.

3. Alkohol, narkotyki i inne     

    środki uzależniające.

4. Dzieci alkoholików, kim   

    są, czego potrzebują, jak

    można im pomóc?

wykład,

burza mózgów, praca w małych grupach, sprawozdania

pedagog, wychowawcy, pielęgniarka, nauczyciele, przedstawiciel Stacji PSE

IV  Kształtowanie postaw związanych ze zdrowym życiem.

1. Zdrowe czy nie zdrowe?

2. Co to jest zdrowe życie? –  

    zdrowy styl odżywiania.

3. Znaczenie stresu w życiu

    człowieka.

4. Model zdrowego życia a prawidłowa praca

    człowieka.

5. Stan higieniczny  

    otoczenia jako czynnik

    działalności człowieka.

6. Czynniki ryzyka chorób 

    układu krążenia – kontrola

    swojego organizmu.

pogadanka, opowiadanie, rysowanie, burza mózgów, konkurs plastyczny

pedagog, nauczyciele przyrody, wychowawcy, pielęgniarka, przedstawiciel Stacji PSE

V  Włączenie rodziców do działań zadań profilaktycznych uzupełniających wychowawczą pracę szkoły.

1. Poszerzanie wiadomości o

    uzależnieniach, 

    narkotykach i mitach.

2. Jak rozmawiać, gdy mam

     podejrzenia.

3. Jak wygląda świat 

    nastolatka i jego potrzeby

wykład,

pokaz, warsztaty

funkcjonariusz policji,

pedagog,

nauczyciel

j. polskiego

 

 

EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI

1.      Szkolny Program Profilaktyki będzie podlegał ocenie, czyli ewaluacji po zakończeniu każdego cyklu kształcenia.

  1. Ewaluacja będzie obejmowała realizację zakładanych celów profilaktyki i ich zakres.
  2. Ewaluacja będzie skierowana w postaci ankiet do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  3. Realizacja programu będzie dokumentowana w dziennikach lekcyjnych.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 Szkolny Program Profilaktyki  stanowi integralną część Programu Wychowawczego Szkoły.

  1. Jest programem otwartym i dopuszcza się możliwość jego modyfikacji.

2.      Integralną częścią programu profilaktycznego dla klas I-VI są scenariusze  programu profilaktycznego „Nasze spotkania” opracowane przez Ośrodek Badań Społecznych i Profilaktycznych w Płocku.

  1. Szkolny Program Profilaktyki został skonsultowany i zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
  2. Szkolny Program Profilaktyki  został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną dnia ................................. roku.

 



Informację wytworzył(a): Dorota Sobolewska
Informację dodał(a): Bogusława Balska
Ostatnia modyfikacja: 2007-12-20 14:21:53


drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech