SZKOLNY PROGRAM
PROFILAKTYKI
Opracował zespół do spraw profilaktyki
w składzie:
1. Jolanta Bolczak - przewodnicząca
2. Bogusława Balska
3. Kazimierz Hernik
4. Agnieszka Kosin
„Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem
W atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia.
Jest czasem poświęconym innym w celu
przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom.
Jest nadzieją na lepsze jutro”.
Szkoła realizuje zadania dydaktyczne i wychowawcze, wspierające wszechstronny rozwój ucznia: wyposaża młodego człowieka w wiedzę i umiejętności, budzi aktywność intelektualną oraz rozwija postawy i zachowania cenione i pożądane ze społecznego punktu widzenia. Realizacja tych założeń wspierana jest poprzez działania zawarte w szkolnym programie profilaktyki. Pozwalają one na wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności niezbędne w budowaniu dojrzałej osobowości, nauczenie postaw asertywnych w sytuacjach zagrożeń, rozumienie oraz umiejętne stosowanie norm społecznych i systemu wartości. Ponadto profilaktyka, to działania stwarzające człowiekowi okazję do aktywnego gromadzenia różnych doświadczeń, które powodują wzrost jego zdolności do radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
Podczas działań profilaktycznych uczymy dzieci różnych umiejętności społecznych, podczas których rośnie wiara w siebie oraz stwarzamy sytuacje, w których młodzi ludzie mogą lepiej zrozumieć świat, swoich bliskich. Mają możliwość poznania wartości, jakimi należy się w życiu kierować.
Profilaktyka to proces wspierający rozwój uczniów – ich zdrowie psychiczne i fizyczne, jak również pomoc i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu doświadczeń życiowych. Profilaktyka to także zdobywanie wiedzy o zagrożeniach oraz nabywanie umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.
Szkolny program profilaktyki powstał w oparciu o:
Ø szkolny program wychowawczy,
Ø szkolny program nauczania,
Ø szkolny systemu oceniania.
PODSTAWA PRAWNA DO WPROWADZENIA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72.
2. Konwencja o Prawach Dziecka - art..3, art. 19, art. 33.
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr67, poz.329z późniejszymi zmianami).
4. Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458).
5. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002 r., poz.96).
6. Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DU. Nr 121 z 2002 r., poz. 1037).
7. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.
8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
9. Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
10. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
PSYCHOSPOŁECZNA DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO
Przeprowadzono diagnozę środowiska szkolnego przez:
Ø analizę dokumentacji szkolnej,
Ø obserwacje zachowania uczniów w sytuacjach typowo szkolnych i pozalekcyjnych,
Ø rozmowy indywidualne z uczniami, nauczycielami i rodzicami,
Ø konsultacje z dyrektorem szkoły,
Ø ankiety dla uczniów.
IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Na podstawie diagnozy środowiska szkolnego stwierdzono, że występują następujące problemy:
Ø przejawy agresji i przemocy fizycznej,
Ø wymuszanie pieniędzy,
Ø inne drobne kradzieże,
Ø opuszczanie pojedynczych lekcji,
Ø niska kultura osobista uczniów, agresja słowna.
PŁASZCZYZNY ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYKI
Układ Szkolnego Programu Profilaktyki maksymalnie dostosowany do potrzeb i odbiorców:
ETAPU I – nauczania zintegrowanego,
ETAPU II – klas IV – VI szkoły podstawowej i ich rodziców.
ODPOWIEDZIALNI ZA REALIZACJĘ PROGRAMU
- Komisja opracowująca program profilaktyczny w składzie:
Ø Jolanta Bolczak – przewodnicząca – pedagog szkolny,
Ø Bogusława Balska – nauczycielka informatyki,
Ø Kazimierz Hernik – nauczyciel języka polskiego,
Ø Agnieszka Kosin – nauczycielka religii,
- Pielęgniarka szkolna,
- Wychowawcy klas,
- Inni nauczyciele uczący w Samorządowej Szkole Podstawowej nr1 w Żurominie.
WSPÓŁODPOWIEDZIALNI
- Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żurominie,
- Wydział Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Żurominie,
- Stacja PSE,
- Rodzina,
- Grupa rówieśnicza.
ZAŁOŻENIA NACZELNE TEGO PROGRAMU
- Kształtowanie właściwych postaw i nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
- Nabywanie umiejętności służących w podejmowaniu racjonalnych decyzji.
- Przekazywanie informacji o środkach uzależniających i mechanizmach uzależnienia.
- Kształtowanie postawy związanej ze zdrowym życiem.
- Włączenie rodziców do działań, zadań profilaktycznych uzupełniających wychowawczą pracę szkoły.
- Udział kadry pedagogicznej w doskonaleniu umiejętności wychowawczych.
CELE PROGRAMOWE
- Ukazanie uczniowi wartości zdrowia jako najważniejszego potencjału, którym dysponuje.
- Uaktywnienie pozytywnego myślenia o innych oraz uczenie otwartego komunikowania się.
- Wzmocnienie własnej tożsamości i poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i kierowanie się w życiu wartościami duchowymi.
- Umiejętność rozróżniania „dobra i zła” oraz podejmowanie właściwych wyborów.
- Przekazywanie informacji o środkach psychoaktywnych i ich wpływie na organizm człowieka.
- Wspieranie rodziców w podejmowaniu oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych.
- Praca wychowawcza umożliwiająca lepsze poznanie się uczniów, wprowadzenie pozytywnych norm, integracja grupy.
- Rozwijanie uczuć i kształtowanie nawyków .
- Pomoc rodzicom w odpowiedzialnym pełnieniu ról rodzicielskich.
KIERUNKI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE
- Realizacja współpracy z instytucjami i osobami, które mogą udzielić pomocy w realizacji programu:
Ø Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
Ø Powiatowa Komenda Policji,
Ø Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Ø Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
Ø Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
Ø Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna.
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie:
Ø przemocy i agresji,
Ø zdobywania wiedzy na temat uzależnień,
Ø komunikacji interpersonalnej,
Ø zdrowego stylu życia,
Ø regulacji prawnych.
3. Stała współpraca z rodzicami w celu zapoznania ich z działaniami szkoły.
4. Wzbogacanie biblioteki szkolnej biblioteki pedagoga w literaturę fachową oraz filmy wideo.
5. Organizowanie systematycznych akcji edukacyjno-terapeutycznych w ramach godzin do dyspozycji, zajęć z pedagogiem, zastępstw.
6. Realizowanie programu profilaktycznego „Nasze Spotkania” przez pedagoga szkolnego.
7. Omawianie w ramach spotkań Rady Pedagogicznej efektów realizacji planu profilaktycznego w szkole.
8. Starania w celu zapewnienia uczniom alternatywnych możliwości spędzenia wolnego czasu w formie:
Ø zajęć pozalekcyjnych,
Ø zajęć rekreacyjno-sportowych,
Ø wycieczek.
9. Promocja zdrowego stylu życia (kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania właściwych wyborów zachowań).
10. Kształtowanie właściwego systemu wartości.
PRZEWIDYWANE EFEKTY DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
1. Zmniejsza się wskaźnik występowania agresji i przemocy.
2. Uczniowie radzą sobie ze stresem oraz w innych sytuacjach trudnych, potrafią zachować się w sposób aprobowany społecznie.
3. Szkoła staje się atrakcyjna dla ucznia – zmniejsza się ilość uczniów opuszczających zajęcia.
4. W szkole prowadzone są wartościowe programy profilaktyczne dla uczniów. Odbywają się spotkania z rodzicami.
5. Nauczyciele wzbogacają wiedzę z zakresu profilaktyki oraz umiejętności postępowania w konkretnych przypadkach.
6. Następuje poprawa w relacji uczeń – nauczyciel – rodzic.
7. Uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia odpowiednich instytucji.
8. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w promowaniu zdrowego stylu życia.
9. Biblioteka szkolna i biblioteczka pedagoga wzbogacają się o nowe pozycje.
10. Uczniowie są wyposażeni w wiedzę o środkach uzależniających (wiedzą również, gdzie szukać pomocy).
11. Uczniowie poznają alternatywne sposoby radzenia sobie z niepożądanymi emocjami (agresją).
12. Uczniowie czują się bezpiecznie w szkole.
13. Właściwe postawy wychowawców wpływają na właściwe postawy uczniów, ich dążenia do bycia lepszymi, wolnymi od przemocy, agresji i nałogów.
PROGRAM ZAJĘĆ NA POSZCZEGÓLNYCH
POZIOMACH KSZTAŁCENIA
KLASY I – III
Zadania |
Tematyka |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
I Kształtowanie właściwych postaw i nabywanie umiejętności radzenia z trudnościami. |
1. Autoportrety.
2. Moi najbliżsi.
3. Uczucia i zachowania
rodziców a bezpieczeństwo
dzieci.
4..Czy moja szkoła jest
bezpieczna?
5. Jak zachowywać się wobec
obcych? |
rysowanie, malowanie, opowiadania, praca
w małych
grupach,
burza mózgów |
pielęgniarka,
wychowawcy |
II Nabywanie umiejętności służących w podejmowaniu racjonalnych decyzji. |
1. Tworzymy grupę.
2. Rozpoznajemy i nazywamy
uczucia.
3. Wyrażamy uczucia swoje i szanujemy uczucia innych
4. Zasady bezpiecznego
zachowania w szkole, na ulicy, w domu? |
dyskusja, psychodrama, opowiadania, rozmowa, burza mózgów, rysowanie |
pedagog, wychowawcy, funkcjonariusz policji |
III Przekazywanie informacji o środkach uzależniających i mechanizmach uzależnienia. |
1. Co to jest nałóg?
2. Dlaczego ludzie palą piją? |
burza mózgów, rozmowa, psychodrama |
wychowawcy, pielęgniarka |
IV Kształtowanie postaw związanych ze zdrowym życiem. |
1. Poznajemy gabinet
medyczny – praca
pielęgniarki z dziećmi.
2. Dlaczego należy pamiętać o myciu rąk przed jedzeniem?
– środki do pielęgnacji ciała.
3. Higiena osobista otoczenia i jamy ustnej.
4. Kto pomaga ludziom
zachować zdrowie?
5. Jak zdrowo się odżywiać? |
pogadanka, opowiadanie, rysowanie, burza mózgów |
wychowawcy, pielęgniarka, przedstawiciel Stacji PSE |
KLASY IV - VI
Zadania |
Tematyka |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
I Kształtowanie właściwych postaw i nabywanie umiejętności radzenia z trudnościami. |
1. Co lubię w innych
ludziach.
2. Rozpoznajemy uczucia.
3. My i dorośli.
4. Czego się wstydzimy? -
relacje między chłopcami
a dziewczętami. |
opowiadania, praca w małych grupach,
burza mózgów |
pedagog, wychowawcy, nauczyciele |
II Nabywanie umiejętności służących w podejmowaniu racjonalnych decyzji. |
1. Czy umiesz odmawiać? –
zachowania asertywne.
2. Sztuka porozumiewania się.
3. Dlaczego ludzie piją,
narkotyzują się, palą?
4. Kto może pomóc mi
powiedzieć „NIE”?
5. Jak radzimy sobie z emocjami? |
dyskusja, psychodrama, opowiadania, rozmowa, burza mózgów, debata, rysowanie |
pedagog, wychowawcy, nauczyciele, funkcjonariusz policji |
III Przekazywanie informacji o środkach uzależniających i mechanizmach uzależnienia. |
1. Co to jest nałóg?
2. Mój tata \ mama pije.
3. Alkohol, narkotyki i inne
środki uzależniające.
4. Dzieci alkoholików, kim
są, czego potrzebują, jak
można im pomóc? |
wykład,
burza mózgów, praca w małych grupach, sprawozdania |
pedagog, wychowawcy, pielęgniarka, nauczyciele, przedstawiciel Stacji PSE |
IV Kształtowanie postaw związanych ze zdrowym życiem. |
1. Zdrowe czy nie zdrowe?
2. Co to jest zdrowe życie? –
zdrowy styl odżywiania.
3. Znaczenie stresu w życiu
człowieka.
4. Model zdrowego życia a prawidłowa praca
człowieka.
5. Stan higieniczny
otoczenia jako czynnik
działalności człowieka.
6. Czynniki ryzyka chorób
układu krążenia – kontrola
swojego organizmu. |
pogadanka, opowiadanie, rysowanie, burza mózgów, konkurs plastyczny |
pedagog, nauczyciele przyrody, wychowawcy, pielęgniarka, przedstawiciel Stacji PSE |
V Włączenie rodziców do działań zadań profilaktycznych uzupełniających wychowawczą pracę szkoły. |
1. Poszerzanie wiadomości o
uzależnieniach,
narkotykach i mitach.
2. Jak rozmawiać, gdy mam
podejrzenia.
3. Jak wygląda świat
nastolatka i jego potrzeby |
wykład,
pokaz, warsztaty |
funkcjonariusz policji,
pedagog,
nauczyciel
j. polskiego |
EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
1. Szkolny Program Profilaktyki będzie podlegał ocenie, czyli ewaluacji po zakończeniu każdego cyklu kształcenia.
- Ewaluacja będzie obejmowała realizację zakładanych celów profilaktyki i ich zakres.
- Ewaluacja będzie skierowana w postaci ankiet do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Realizacja programu będzie dokumentowana w dziennikach lekcyjnych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Szkolny Program Profilaktyki stanowi integralną część Programu Wychowawczego Szkoły.
- Jest programem otwartym i dopuszcza się możliwość jego modyfikacji.
2. Integralną częścią programu profilaktycznego dla klas I-VI są scenariusze programu profilaktycznego „Nasze spotkania” opracowane przez Ośrodek Badań Społecznych i Profilaktycznych w Płocku.
- Szkolny Program Profilaktyki został skonsultowany i zaopiniowany pozytywnie przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
- Szkolny Program Profilaktyki został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną dnia ................................. roku.
|