Program rozwoju
SSP Nr 1 w Żurominie
na rok szkolny 2006/2007
W programie rozwoju szkoły na rok szkolny 2006/2007 uwzględniono:
1. Realizację zadań określonych w pięcioletnim programie rozwoju szkoły obejmującym lata 2005-2010.
2. Działania zmierzające do likwidacji słabych stron pracy szkoły wynikających z mierzenia jakości pracy szkoły w roku 2005/2006.
3. Realizację zadań wskazanych w priorytetach MKO na rok szkolny 2006/2007.
Na podstawie analizy powyższych punktów określono następujące cele główne na bieżący rok szkolny:
1. Ponoszenie poziomu nauczania ze szczególnym uwzględnieniem poprawy wyników sprawdzianu zewnętrznego dla klas szóstych.
2. Kształcenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną wśród uczniów i nauczycieli.
3. Wzmacnianie działalności wychowawczej i opiekuńczej szkoły ze szczególnym uwzględnieniem wychowania patriotycznego i obywatelskiego
oraz współpracy z rodzicami.
4. Rozwój bazy dydaktycznej i infrastruktury szkoły.
Program opracował zespół w składzie:
1. D. Sobolewska
2. M. Dobies
Obszar I
Podnoszenie poziomu nauczania ze szczególnym uwzględnieniem poprawy wyników sprawdzianu zewnętrznego dla klas szóstych.
Spodziewane efekty:
1. Wyniki sprawdzianów zewnętrznych lepsze niż w roku poprzednim
2. Mniejszy rozrzut między wynikami uczniów w szkole
3. Wyniki sprawdzianów zewnętrznych są porównywalne z wynikami uzyskanymi przez uczniów szkół w gminie i w powiecie
4. Poprawa wyników uczniów najsłabszych
5. Zbieżne wyniki uzyskiwane przez uczniów w toku kształcenia z wynikami sprawdzianów zewnętrznych
6. Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach, turniejach i olimpiadach
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Zadanie
(obszar wg MKO) |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1.Doskonalenie jakości pracy
szkoły poprzez realizację
wniosków wynikających z analizy i interpretacji
wyników sprawdzianów
zewnętrznych oraz poprzez
organizowanie wewnętrznych
sprawdzianów kompetencji i ich analizę.
(III.4 Efekty kształcenia) |
1.Analiza i interpretacja wyników sprawdzianu klas szóstych z 4.04.2005 r., opracowanie i porównanie wyników w odniesieniu do poprzednich lat, wyciągnięcie wniosków do pracy dydaktycznej w bieżącym roku szkolnym. |
D. Sobolewska,
M. Dobies |
Wrzesień 2006 |
2. Realizacja wniosków wynikających z analizy wyników sprawdzianu z 4.04.05 w pracy dydaktycznej w bieżącym roku. |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok szkolny |
3. Przeprowadzenie sprawdzianu próbnego dla uczniów klas szóstych, opracowanie i analiza porównawcza wyników oraz przedstawienie ich uczniom i rodzicom. |
Wicedyrektor, wychowawcy klas trzecich, czwartych, piątych |
grudzień 2006 |
4. Przeprowadzenie wewnętrznych sprawdzianów kompetencji dla uczniów klas trzecich, czwartych i piątych, ich analiza oraz przedstawienie wyników uczniom i rodzicom. |
maj 2007 |
5. Uwzględnianie w tematyce godzin wychowawczych zagadnień związanych z przygotowaniem uczniów psychicznie do sytuacji stresujących, a także zmierzających do przeciwdziałania nieuczciwości oraz do kształtowania u uczniów właściwej samooceny, poziomu aspiracji i ambicji. |
Wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
6. Omawianie problematyki związanej ze sprawdzianem zewnętrznym podczas spotkań z rodzicami klas piątych i szóstych. |
Wychowawcy |
Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami |
7. Doskonalenie umiejętności określonych w standardach wymagań edukacyjnych podczas zajęć pozalekcyjnych (zajęcia wyrównawcze i koła przedmiotowe).
|
Nauczyciele prowadzący zajęcia |
Na bieżąco |
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
(III.2 Organizacja procesu kształcenia)
(III.3 Przebieg procesu kształcenia) |
1. Udział uczniów w zewnętrznych konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych. |
Zgodnie z załączonymi harmonogramami |
.zał.1 |
2. Organizowanie konkursów wewnątrzszkolnych. |
zał.2 |
3. Praca w kołach przedmiotowych i zainteresowań oraz w pozalekcyjnych zajęciach sportowych. |
zał. 3, zał. 4 |
4. Praca z uczniem zdolnym na lekcjach.
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
Cały rok |
5. Różnicowanie samodzielnej pracy na lekcjach.
|
Na bieżąco |
6. Różnicowanie stopnia trudności prac
domowych.
|
Na bieżąco |
3. Praca z uczniem
mającym trudności w nauce.
(III.2 Organizacja procesu kształcenia)
(III.3 Przebieg procesu kształcenia) |
1. Rozpoznawanie dysfunkcji u uczniów na podstawie obserwacji i badań w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
|
Wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
3. Prowadzenie zajęć dydaktyczno-
wyrównawczych. |
Nauczyciele nauczania zintegrowanego, j. polskiego i matematyki |
Zgodnie z załączonym terminarzem określonym w dziennikach zajęć pozalekcyjnych |
4. Zróżnicowana praca na lekcjach i w domu. Stosowanie się nauczycieli do zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej. |
Nauczyciele przedmiotów
|
Na bieżąco |
5. Pedagogizacja rodziców w celu przygotowania
ich do pomocy dziecku. |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, pedagog
|
W miarę potrzeb |
4. Doskonalenie
nauczycieli.
(II.2 Rozwój zawodowy nauczycieli) |
1. Udział w konferencjach metodycznych, kursach, warsztatach doskonalących formy i metody pracy z uczniem oraz umiejętności wychowawcze.
|
Kadra pedagogiczna |
Zgodnie z harmonogramem doskonalenia zawodowego (zał. 5) i planem pracy zespołów samokształceniowych |
2. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w ramach zespołów samokształceniowych.
|
3. Szkoleniowe posiedzenia rady pedagogicznej.
|
Dyrekcja |
4. Wymiana doświadczeń (dzielenie się wiedzą i materiałami z kursów i warsztatów podczas posiedzeń rady pedagogicznej).
|
Kadra pedagogiczna |
5. Podwyższanie kwalifikacji na studiach podyplomowych, kursach doskonalących i warsztatach.
|
Obszar II
Kształcenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną wśród uczniów i nauczycieli.
Spodziewane efekty:
- Zwiększenie ilości lekcji odbywających się z użyciem komputera
- Wykorzystywanie edukacyjnych programów multimedialnych do wyrównywania braków edukacyjnych
- Tworzenie strony internetowej szkoły przy współudziale uczniów
- Prezentacja dorobku szkoły w sieci internetowej
- Tworzenie środków dydaktycznych i gazetki szkolnej przy pomocy komputera
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
Zadanie
(obszar wg MKO) |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. Doskonalenie nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii komputerowej w procesie lekcyjnym.
(III.1 Programy nauczania)
|
1. Udział w studiach podyplomowych, kursach doskonalących, warsztatach. |
Nauczyciele |
Zgodnie z harmonogramem doskonalenia
(zał. 5) |
2. Wdrażanie uczniów do
wykorzystywania technologii komputerowej
w praktyce.
(III.1 Programy nauczania)
|
1. Działalność koła komputerowego.
|
H. Lemańska,
B. Balska |
Na bieżąco |
2. Tworzenie strony internetowej szkoły.
|
3. Tworzenie gazetki szkolnej „Podstawówka na wesoło”. |
V. Szablewska
H. Pawlak |
4. Wykorzystanie przez uczniów komputerów znajdujących się w bibliotece szkolnej w celach edukacyjnych..
|
E. Ziółkowska |
3. Wykorzystanie komputera w procesie lekcyjnym.
(III.1 Programy nauczania) |
1. Tworzenie prac przedmiotowych techniką komputerową.
|
Nauczyciele |
W miarę potrzeb |
2. Wykorzystanie komputera jako środka dydaktycznego w czasie lekcji.
|
Obszar III
Wzmacnianie działalności wychowawczej i opiekuńczej szkoły
Spodziewane efekty:
1. Zwiększenie frekwencji rodziców na zebraniach i imprezach szkolnych
2. Podniesienie stopnia zadowolenia rodziców i uczniów ze szkoły
3. Korzystanie rodziców z internetowej bazy danych szkoły
4. Zmniejszenie liczby przypadków agresji i przemocy wśród uczniów
5. Podniesienie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole
6. Zwiększenie zainteresowania uczniów i poszerzenie ich wiedzy o najbliższym regionie i kraju.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
Zadanie
(obszar wg MKO) |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. Zwiększenie udziału rodziców w życiu szkoły. Poszerzenie wiedzy rodziców o działalności szkoły.
(IV.2 Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły)
(IV. 3 Praca opiekuńcza szkoły) |
1. Zachęcanie rodziców do współpracy ze szkołą poprzez udział w uroczystościach klasowych i szkolnych, wycieczkach organizowanych przez szkołę oraz poprzez aktywną działalność Rady Rodziców.
2. Udostępnienie statutu, programu wychowawczego i profilaktycznego na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie ich na stronie internetowej.
3. Rzetelne informowanie rodziców na spotkaniach o procedurach korzystania z usług poradni psychologiczno – pedagogicznej.
|
Dyrekcja,
Wychowawcy, nauczyciele informatyki |
Cały rok
|
2. Zmniejszenie przejawów agresji i przemocy w szkole.
(IV.2 Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły) |
1. Uwzględnienie w tematyce zajęć wychowawczych zagadnień związanych z przeciwdziałaniem agresji i przemocy.
|
Wychowawcy
pedagog |
Wrzesień |
2. Częstsze kontakty z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze.
|
Nauczyciele, pedagog |
Na bieżąco |
3. Rozmowy indywidualne wychowawców i pedagoga z uczniami stosującymi przemoc wobec innych uczniów. |
Nauczyciele, pedagog |
Na bieżąco |
3. Kształtowanie postaw patriotycznych uczniów oraz podniesienie poziomu wiedzy uczniów o najbliższym regionie. Promocja szkoły w regionie.
(IV.2 Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły). |
1. Uwzględnianie wychowania patriotycznego i obywatelskiego w programach wychowawców klasowych oraz na wszystkich zajęciach edukacyjnych.
|
Nauczyciele |
Cały rok |
2. Organizacja wycieczek krajoznawczych.
|
Nauczyciele |
Cały rok – zał. 6 |
3. Spotkania z ciekawymi ludźmi.
|
Dyrekcja
Nauczyciele |
Cały rok |
4. Udział szkoły w uroczystościach i konkursach lokalnych |
Dyrekcja
Nauczyciele |
Cały rok |
5. Promocja szkoły poprzez tworzenie strony internetowej i artykuły w prasie lokalnej. |
Nauczyciele informatyki i poloniści |
Cały rok |
4. Opieka nad uczniami z rodzin ubogich i dysfunkcyjnych.
(IV. 3 Praca opiekuńcza szkoły
IV. 4 Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły) |
1. Rozpoznawanie potrzeb w zakresie opieki nad uczniami i objęcie ich odpowiednimi formami opieki we współpracy z właściwymi instytucjami. (PPP, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ZOZ, itp.)
2. Organizacja zbiórki darów oraz wycieczek dla uczniów z ubogich rodzin
3. Ocena realizacji pracy wychowawczej, profilaktycznej szkoły przez rozmowy z rodzicami i uczniami oraz ich ankietowanie.
|
Wychowawcy, pedagog, pielęgniarka szkolna
Samorząd uczniowski, pedagog
Wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni za wewnątrzszkolne mierzenie jakości w obecnym roku szkolnym.
|
Cały rok |
Obszar IV
Rozwój bazy dydaktycznej i infrastruktury szkoły
Spodziewane efekty:
- Poprawa warunków pracy i odpoczynku uczniów w szkole.
- Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów
- Poszerzenie możliwości działań biblioteki szkolnej
- Wzbogacenie szkoły w środki dydaktyczne
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
Zadanie
(standard wg MKO) |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły.
(II.3 Warunki działalności szkoły) |
3. Zakup dydaktycznych pomocy multimedialnych. |
Dyrekcja, nauczyciele |
W miarę możliwości finansowych szkoły |
4. Powiększanie księgozbioru biblioteki szkolnej. |
Dyrekcja, bibliotekarz |
Październik 2006 |
5. Prenumerata czasopisma „Życie szkoły”. |
E. Ziółkowska |
Cały rok szkolny |
2. Wykonanie prac remontowych.
(II.3 Warunki działalności szkoły) |
1. Wymiana podłogi w sali nr 8. |
Dyrekcja |
Lipiec 2007 |
2.Malowanie pokoju pedagoga
|
Luty 2007 |
3.Malowanie małej sali gimnastycznej
|
Wakacje 2007 |
3. Poprawa estetyki korytarzy szkolnych i terenu przed szkołą.
(II.3 Warunki działalności szkoły)
|
1. Zakup ławek do sali nr 29 i 31
2. Zakup ławek i koszy przed szkołę.
3. Zakup i położenie wykładziny na korytarz przy świetlicy szkolnej
4. Wymiana drzwi wejściowych do szkoły
5. Malowanie korytarza na bloku sportowym
|
Listopad 2006
Lipiec 2007
Luty 2007
Sierpień 2007
Lipiec 2007 |
VI. Jak sprawdzimy efekty naszej pracy
1. Testy kompetencji sprawdzające opanowanie wiedzy i umiejętności po klasie III, IV, V.
2. Konkursy przedmiotowe i interdyscyplinarne oraz ich efekty.
3. Analiza wyników nauczania i wychowania.
4. Analiza i właściwa interpretacja wyników sprawdzianu po klasie VI.
5. Obserwacja uczniów w różnych sytuacjach.
6. Ankiety i wywiady wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
|