TŁUMACZ MIGOWY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH KLIENTÓW URZĘDU |
|
|
W dniu 1 kwietnia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. nr 209, poz.1243), która nakłada nowe obowiązki m.in. na administrację samorządową. Założeniem nowego prawa jest ułatwienie załatwiania niezbędnych spraw w urzędach osobom mającym trwałe lub okresowe trudności w komunikowaniu się - niesłyszącym czy głuchoniemym.
Urząd zapewnienia wówczas usługę tłumacza migowego dla osoby uprawnionej. Świadczenie tłumacza migowego jest bezpłatne dla osoby uprawnionej.
W związku z powyższym osoba niepełnosprawna, która zamierza skorzystać z usług tłumacza migowego, powinna zgłosić takie zapotrzebowanie w sekretariacie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żurominie, ul. Olszewska 9/11, 09-300 Żuromin, przynajmniej na 3 dni przed terminem realizacji sprawy administracyjnej (wyjątkiem są sytuacje nagłe).
Zgłoszenie można złożyć:
- bezpośrednio do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żurominie, ul. Olszewska 9/11, 09-300 Żuromin,
- drogą pocztową na adres: Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żurominie, ul. Olszewska 9/11, 09-300 Żuromin,
- za pomocą faksu - 23 657-22-39, 657-46-51, - drogą elektroniczną - mgops_zuromin@wp.pl
Ustawa przewiduje prowadzenie przez wojewodów elektronicznych rejestrów tłumaczy języka migowego. Prace nad rozporządzeniem w tej sprawie są w toku.
Ponadto zgodnie z ustawą osoby niepełnosprawne mają prawo w kontaktach z organami administracji publicznej skorzystać z pomocy tzw. osoby przybranej, która ma im pomagać w porozumiewaniu się z urzędnikami.
|