1.Część ogólna
1.1 Nazwa zadania
Opracowanie dokumentacji projektowo budowlanej ze specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych, na wykonanie zadania związanego z budową boiska sportowego wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Nr 1 w Żurominie.
1.2 Przedmiot i zakres robót budowlanych
- Roboty budowlane w zakresie przygotowania terenu pod budowę
Zakres określony w poz. 1.1 przedmiaru robót
- Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej
Zakres określony w poz. od 2.1.2 do poz. 2.1.3 i od poz. 2.2.4 do poz. 2.2.6 i poz. 2.3.9 przedmiaru robót
- Roboty w zakresie montażu osprzętu
Zakres określony w poz. od 2.3.7 do poz. 2.3.11 przedmiaru robót
1.3 Prace towarzyszące i roboty tymczasowe
-Geodezyjne wytyczenie terenu
-Operat powykonawczy
-Oznakowanie terenu
-Badanie nośności podbudowy
-Umieszczenie tablicy budowlanej
-Rozmieszczenie znaków ostrzegawczych
-Porządkowanie jezdni podczas wyjazdu samochodów z placu budowy
1.4 Informacje o terenie budowy
Obszar opracowania mieści się na terenie działki szkolnej nr 275/2 przy ul. Wyzwolenia i Żeromskiego w Żurominie
W skład zespołu szkół wchodzi Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum. Do szkoły tej uczęszcza 381 uczniów szkoły podstawowej oraz 379 gimnazjum, z części miasta Żuromin oraz 15-tu wsi.
Planowane boisko wielofunkcyjne ma mieć charakter obiektu ogólnodostępnego. Teren przeznaczony pod boisko położony jest w obrębie wewnętrznego terenu szkoły, w sąsiedztwie hali sportowej. Obszar jest płaski, w 2007 roku rozpoczęto budowę boiska wielofunkcyjnego o wymiarach 24,0m x 44,0 m wykonując roboty ziemne - korytowanie oraz warstwę podbudowy z kruszywa naturalnego o grubości 15 cm. Uzbrojenie terenu przebiega wokół placu przeznaczonego pod boisko.
Dojazd na teren prac przez istniejący wjazd od ul. Wiatracznej Dla prowadzenia prac budowlanych nie ma konieczności zajmowania pasa drogowego oraz wykonywania projektu organizacji ruchu.
1.5 Nazwy i kody
Zamówienie realizowane będzie pod wspólnym kodem Słownika zamówień 45000000-7 Roboty budowlane z podziałem szczegółowym na:
-Roboty budowlane w zakresie przygotowania terenu pod budowę definiowane kodami:
45100000-8 Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę
45111200-0 Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty
ziemne
• Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej definiowane kodami:
4212200-8 Roboty budowlane w zakresie obiektów sportowych 45233222-1 Roboty w zakresie chodników
45112710-5 Roboty w zakresie kształtowania terenów zielonych 45212221-1 Roboty budowlane w zakresie budowy boisk sportowych
• Roboty w zakresie instalacji budowlanych definiowane kodami:
45340000-2 Instalowanie ogrodzeń, płotów i sprzętu ochronnego
2.Część Zasadnicza
W części zasadniczej omówione zostaną poszczególne elementy robót z uwzględnieniem n/w składowych ustawy z dnia 2 września 2004 r. (Dz.U.Nr 202 poz. 2072) jak:
• Wymagania dotyczące właściwości wyrobów budowlanych oraz niezbędne wymagania związane z ich przechowywaniem, transportem, warunkami dostawy, składowaniem i kontrolą jakości - poszczególne wymagania odnosi się do postanowień norm
• Wymagania dotyczące sprzętu i maszyn niezbędnych lub zalecanych do wykonania robót budowlanych zgodnie z założoną jakością:
• Wymagania dotyczące środka transportu
• Wymagania dotyczące wykonania robót
• Opis działań związanych z kontrolą badaniami oraz odbiorem wyrobów i robót budowlanych
• Wymagania dotyczące przedmiaru i obmiaru robót
• Opis sposobu odbioru robót budowlanych
• Opis sposobu rozliczenia robót tymczasowych i prac towarzyszących
• Dokumenty odniesienia
2.1 Roboty budowlane w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty towarzyszące
2.1.1 Dokumenty odniesienia
• Przedmiar robót,
• Projekt budowlano-wykonawczy boiska wielofunkcyjnego
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 06.02.2003 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych,
• Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlano-Montażowych,
• PN-68 B-06050 Roboty ziemne budowlane. Wymagania w zakresie wykonywania i badania przy odbiorze,
• Atesty i aprobaty techniczne
2.1.2 Roboty przygotowawcze
• Przed rozpoczęciem robót ziemnych należy dokonać wytyczenia linii obiektów i zabezpieczenia stałych punktów pomiarowych. Wytyczenie powinno być wykonane na ławach ciesielskich lub podobnych urządzeniach zamontowanych trwale poza obszarem wykonywania robót.
• Teren budowy należy odpowiednio oznakować i zabezpieczyć przed wejściem na plac budowy niepożądanych osób.
• Roboty rozbiórkowe należy wykonać zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 06.02.2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych i rozbiórkowych oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
• Przy wykonywaniu prac przygotowawczych wykonawca powinien dysponować sprzętem stosownym do zakresu wykonywanych robót.
• Odbiór robót polega na sprawdzeniu zabezpieczenia i oznakowania placu budowy oraz zgodności zakresu wykonywanych robót z przedmiarem i dokumentacja techniczną.
• Rozliczenie robót - zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Wykonawcę i zatwierdzonym przez Inwestora.
2.2 Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej
2.2.1 Dokumenty odniesienia
• Przedmiar robót,
• Projekt budowlano-wykonawczy boiska wielofunkcyjnego
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 06.02.2003 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych,
· Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlano-Montażowych,
· PN-68 B-06050 Roboty ziemne budowlane. Wymagania w zakresie wykonywania i badania przy odbiorze,
· BN-648933-02 Podbudowy z kruszywa stabilizowanego mechanicznie PN-B-04481 Grunty budowlane.
· Badanie próbek gruntu PN-B-06714-17 Kruszywa mineralne. Badania.
· Oznaczanie wilgotności BN-68/8931-04 Drogi samochodowe.
· Pomiar równości nawierzchni planografem i łatą BN-77/8931-12 Oznaczanie wskaźnika zagęszczenia gruntu
· BN-64/8845-02 Krawężniki uliczne. Warunki techniczne ustawiania i odbioru
· PN-B-06250 Beton zwykły
· PN-B-19701 Cement. Cement powszechnego użytku. Skład, wymagania i ocena zgodności
· PN-B-32250 Materiały budowlane. Woda do betonów i zapraw
· PN-80/6775-03/04 Prefabrykaty budowlane z betonu. Elementy nawierzchni dróg, ulic, parkingów i torowisk tramwajowych. Krawężniki i obrzeża
· PN-B-04111 Materiały kamienne. Oznaczenie ścieralności na tarczy Boehmego
· Atesty i aprobaty techniczne
2.2.2 Roboty ziemne
• Przed przystąpieniem do robót ziemnych należy dokładnie zapoznać się z dokumentacją projektową, a w szczególności z projektem zagospodarowania terenu na którym naniesiono uzbrojenie terenu
• Roboty ziemne obejmują:
- korytowanie pod obrzeża i ławę
• Wykonawca powinien przystąpić do wykonania koryta oraz profilowania i zagęszczenia podłoża bezpośrednio przed rozpoczęciem robót związanych z wykonaniem nawierzchni. Rodzaj sprzętu, a w szczególności jego moc należy dostosować do rodzaju gruntu, w którym prowadzone są roboty i do trudności odspojenia. Grunt odspojony w czasie wykonywania koryta należy przemieścić w obrębie terenu budowy i rozplantować lub przemieścić w miejsce wskazane przez Inwestora. Odbiór robót polega na sprawdzeniu równości podłoża, zagęszczenia gruntu podłoża, wilgotności podłoża, pochyleń podłużnych i spadków poprzecznych oraz zgodności zakresu wykonywanych robót z przedmiarem i dokumentacja techniczną.
• Rozliczenie robót - zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Wykonawcę i zatwierdzonym przez Inwestora.
2.2.3 Podbudowy
Przed rozłożeniem warstwy betonu jamistego, istniejącą podbudowę z tłucznia należy oczyścić z zabrudzeń organicznych i innych mogących mieć ujemny wpływ na konstrukcję i trwałość nawierzchni.
• Podbudowa z kruszywa naturalnego musi odpowiadać wymaganiom związanym z nośnością, zagęszczeniem oraz równością
• Zakres robót wykonania podbudowy:
- wykonanie warstwy z betonu jamistego LB-15/WO/F25 wg. PN-91/B-06263
• Kruszywa można przewozić dowolnymi środkami transportu w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem, zmieszaniem z innymi materiałami, nadmiernym wysuszeniem i zawilgoceniem
• Podbudowa powinna być ułożona na podłożu zapewniającym nieprzenikalnie drobnych cząstek gruntu do warstwy podbudowy. Podbudowa powinna być wytyczona w sposób umożliwiający jej wykonanie zgodnie z zaleceniami
Inspektora nadzoru. Paliki lub szpilki do prawidłowego ukształtowania podbudowy powinny być wcześniej przygotowane. Rozmieszczenie palików lub szpilek powinno umożliwić naciąganie sznurków lub linek do wytyczenia robót w odstępach nie większych niż co 10 m. Podbudowa po wykonaniu a przed ułożeniem następnej warstwy, powinna być utrzymana w dobrym stanie. Warstwę podbudowy z betonu należy zagęścić, szczególnie przy deskowaniu aby zapobiec powstawaniu powierzchniowych ubytków. Warstwę podbudowy z betonu należy poddać pielęgnacji poprzez nawilżanie minimum przez 7 dni. Im dłużej utrzymuje się beton w wilgoci, tym jest to korzystniejsze dla wszystkich jego właściwości dlatego proponuje się przedłużyć okres pielęgnacji do 14 dni. Dobrym sposobem na utrzymanie wilgoci w betonie w pierwszym okresie jest nakrycie go folią z PCV lub polietylenu. Folię można układać na powierzchni betonu bezpośrednio po jego zagęszczeniu, zabezpieczając beton w okresie największych strat wilgoci. Zaleca się jednak układanie folii po 3-5 godzinach od zaformowania. Świeży beton należy chronić również przed zbytnim nagrzaniem. Podwyższenie temperatury powyżej +20 stopni C nie jest szkodliwe o ile beton utrzymywany jest w stałej wilgoci. Jednak nagłe polanie zimną wodą silnie rozgrzanego betonu może doprowadzić do pojawienia się rys i spękań. Dlatego w czasie upałów beton należy polewać bardzo często lub po nawilżeniu nakryć go folią bądź brezentem.
• Odbiór robót polega na sprawdzeniu zagęszczenia podbudowy, grubości poszczególnych warstw i całej podbudowy, pochyleń podłużnych i spadków poprzecznych, sprawdzeniu parametrów betonu oraz zgodności zakresu wykonywanych robót z przedmiarem i dokumentacja techniczną
• Szerokość podbudowy nie może się różnić od szerokości projektowanej o więcej niż +10, -5 cm
• Różnice pomiędzy rzędnymi wysokościowymi podbudowy i rzędnymi projektowanymi nie powinny przekraczać +1 cm, -2 cm
• Grubość podbudowy nie może się różnić od grubości projektowanej o więcej niż ±2 cm
• Wszystkie powierzchnie podbudowy, które wykazują większe odchylenie od kreślonych j.w. powinny być naprawione przez spulchnienie lub zerwanie do głębokości co najmniej 10 cm, wyrównane i powtórnie zagęszczone
• Rozliczenie robót - zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Wykonawcę i zatwierdzonym przez Inwestora
2.2.4 Nawierzchnie
• Zakres prac obejmuje wykonanie pokrycia boiska nawierzchnią syntetyczną poliuretanową dwuwarstwową. Kolorystyka zgodnie z zaleceniami, wykonanie chodników z kostki betonowej
• Podłoże betonowe przed ułożeniem nawierzchni powinno być czyste i suche. Przed położeniem warstwy podkładowej należy je zgruntować preparatem w ilości 0,3-0,5 l/m2. Pierwszą warstwą podkładową, wykonać z granulatu gumowego o granulacji 1-4 mm z mieszany z lepiszczem. Następnie przygotowaną mieszankę układamy na zagruntowanym podłożu przy pomocy rozkładarki lub łaty wibrującej. Grubość warstwy podkładowej 8-10 mm. Warstwę użytkową wykonujemy przez naniesienie na utwardzoną warstwę podkładową przy pomocy urządzenia do natrysku. Natrysk wykonać dwukrotnie. Grubość warstwy użytkowej 1-2 mm. Linie boisk wykonać zgodnie z zaleceniami inwestora.
• Do obramowania nawierzchni boiska wielofunkcyjnego i chodników należy stosować obrzeża betonowe 30x8 cm. Obrzeża należy układać na ławie betonowej z oporem. W ławach betonowych konieczne jest wykonanie co 50 m szczeliny dylatacyjnej o szerokości 25 mm, którą należy wypełnić elastyczną masą do spoin. Ustawienie obrzeży na ławach betonowych należy wykonać na podsypce cementowo-piaskowej od 1-2 do 1-6, której grubość winna wynosić 3 cm po zagęszczeniu. Umożliwia to niezależne odkształcenie się obrzeży i ławy spowodowane różnicami temperatur w różnych porach roku i bezpośrednim nasłonecznieniu obrzeży. Przy układaniu obrzeży należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie pomiędzy nimi szczelin dylatacyjnych. Optymalna szczelina powinna wynosić 5 mm. Dopuszcza się jednakże szczeliny do 10 mm. Szczeliny między krawężnikami należy wypełnić zaprawą cementową. Spoiny powinny być wypełnione całkowicie na pełną głębokość.
• Nawierzchnię chodników należy wykonać z kostki betonowej szarej gr. 6 cm. Kostkę należy układać na podsypce piaskowej gr. 10 cm. Do ubijania ułożonej nawierzchni z kostki stosuje się wibratory płytowe z osłoną z tworzywa sztucznego dla ochrony kostek przed uszkodzeniem i zabrudzeniem. Wibrowanie należy prowadzić od krawędzi powierzchni ubijanej w kierunku środka i jednocześnie w kierunku poprzecznym kształtek. Ewentualne nierówności powierzchniowe mogą być zlikwidowane przez ubijanie w kierunku wzdłużnym kostki. Do zagęszczenia nawierzchni z kostki betonowej nie wolno używać walca. Po ubiciu nawierzchni wszystkie kostki uszkodzone (np. pęknięte) należy wymienić na nowe.
• Odbiór robót polega na sprawdzeniu: równości nawierzchni, pochyleń podłużnych i poprzecznych, estetyki wykonania, aprobaty technicznej, deklaracji zgodności oraz zgodności zakresu wykonywanych robót z przedmiarem i dokumentacja techniczną
2.2.5 Zakup i montaż wyposażenia
• Szczegółowy wykaz sprzętu, jego rodzaj i ilość który wykonawca powinien zakupić i zamontować, określa projekt techniczny.
• Wyposażenie i jego elementy muszą mieć estetyczny wygląd i solidną konstrukcję oraz spełniać warunki urządzeń przyszkolnych. W żadnym wypadku nie należy pozostawić niewykończonych elementów mogących stanowić bezpośrednie zagrożenie dla użytkownika terenu
• Bramki do piłki ręcznej i słupki do siatkówki powinny być montowane w tulejach ocynkowanych.
• Stelaże pod kosze do koszykówki montować na zewnątrz - min. 1,0 m od linii boiska do piłki ręcznej.
• Kolor i wygląd osprzętu wykonawca winien przedstawić do akceptacji Inwestorowi i Użytkownikowi przed rozpoczęciem prac.
• Bramki i słupki powinny posiadać możliwość łatwego montażu i demontażu w tulejach, a na czas gry solidne zakotwiczenie w podłożu.
2.4 Wymagania dotyczące materiałów
• Wykonawca do wykonania zadania powinien stosować materiały które posiadają:
-certyfikat na znak bezpieczeństwa wskazujący, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie Polskich Norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych
-deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności z aprobata techniczną dla których nie ustalono w Polskiej Normy
-atesty i świadectwa badań pozwalające na stwierdzenie właściwego zastosowania
• Wykonawca zapewni aby tymczasowo składowane materiały, do czasu gdy będą potrzebne do robót, były zabezpieczone przed zanieczyszczeniem, zachowały swoją jakość i właściwości oraz były dostępne do kontroli przez Inspektora nadzoru. Miejsca składowania materiałów będą zlokalizowane w obrębie terenu budowy w miejscach uzgodnionych z Inspektorem nadzoru.
• Wszelkie materiały i urządzenia zastosowane w przedmiarach można zastąpić równoważnymi stosując te same parametry techniczne i wymagania funkcjonalne poparte certyfikatami, świadectwami dopuszczenia, atestami w zależności od wymagań wynikających z odpowiednich przepisów. Wykonawca powiadomi Inspektora nadzoru o zamiarze zastosowania konkretnego rodzaju materiału. Wybrany rodzaj materiału musi zostać zaakceptowany przez Inspektora nadzoru i nie może być później zmieniany
2.5 Wymagania stawiane wykonawcy
• Wykonawca winien wykazać się odpowiednimi referencjami dokumentującymi bezusterkową realizację zadań związanych z budową obiektów sportowych a w szczególności boisk o podobnej konstrukcji. Powinien też wykazać się możliwościami uzyskania materiałów wymaganego rodzaju i jakości oraz zdolności do profesjonalnego i terminowego wykonania zadania
• Do obowiązków wykonawcy oprócz rzetelnego wykonania prac będzie również pozyskanie składowiska dla ziemi z wykopu i różnych zanieczyszczeń usuwanych z terenu budowy podczas trwania prac.
• Wykonawca powinien zapewnić organizację prac korzystną dla
zamawiającego i nie powodującą negatywnych skutków dla wyposażenia terenu szkoły
• Do wykonawcy należeć będzie zaopatrzenie, dowóz i zabezpieczenie materiałów niezbędnych do wykonania zadania.
• Do formalnych obowiązków wykonawcy należeć będzie:
- Zawarcie umowy na pełną realizację zadań określonych projektem i zobowiązaniami gwarancyjnymi na okres min. 5 lat na nawierzchnię.
- Uzyskiwanie akceptacji Inspektora nadzoru dla rodzaju i jakości
proponowanych materiałów.
- Konsultowanie z projektantem oraz Inwestorem ewentualnych
odstępstw od założeń projektu.
- Zgłaszanie Inspektorowi nadzoru harmonogramu prac oraz po
zakończeniu poszczególnych etapów prac gotowości do odbiorów
częściowych i odbioru końcowego.
- Po zakończeniu prac udzieleniu Użytkownikowi instrukcji użytkowania obiektu oraz jego elementów jak również zabiegów konserwacyjnych.
- wymaganych do prawidłowego utrzymania nawierzchni boiska oraz jego elementów wchodzących w zakres zadania.
2.6 Zakres dokumentacji i odbioru robót
• Wszystkie prace, badania, odbiory częściowe i końcowy, powinny być na bieżąco odnotowywane w dzienniku budowy prowadzonym przez wykonawcę.
• Wyniki odbiorów spisywane w formie protokołów powinny zawierać uwagi dotyczące ewentualnych usterek, sposobu i terminów ich usuwania.
• Dokumenty budowy będą przechowywane na terenie budowy w miejscu odpowiednio zabezpieczonym.
• Wszystkie dokumenty budowy będą zawsze dostępne dla Inspektora nadzoru i przedstawione do wglądu na życzenie zamawiającego.
• Odbiór robót zanikowych polega na ocenie ilości i jakości wykonanych robót, które w dalszym etapie realizacji ulegną zakryciu. Musi być dokonany w czasie umożliwiającym wykonanie ewentualnych korekt i poprawek bez hamowania ogólnego postępu robót. Odbioru dokonuje Inspektor nadzoru w obecności Wykonawcy. Odbiór będzie przeprowadzony niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od daty zgłoszenia i powiadomienia o tym fakcie Inspektora Nadzoru.
• Odbiór częściowy polega na ocenie ilości i jakości wykonanych robót w celu określenia zaawansowania robót, w przypadku rozliczania robót fakturami częściowymi. Odbioru dokonuje Inspektor nadzoru w obecności Wykonawcy.
• Odbiór końcowy polega na finalnej cenie wykonania robót w odniesieniu do ich jakości, ilości i wartości. Całkowite zakończenie robót oraz gotowość do odbioru końcowego stwierdza wykonawca przez pisemne powiadomienie Zamawiającego. Odbiór końcowy nastąpi w terminie ustalonym w umowie, licząc od dnia potwierdzenia przez Inspektora zakończenia robót i przyjęcia dokumentów. Odbioru końcowego dokona komisja wyznaczona przez Zamawiającego w obecności Inspektora i Wykonawcy.
• Dokumenty niezbędne do dokonania odbioru końcowego:
- Protokół Końcowego Odbioru Robót sporządzony wg wzoru ustalonego przez
Zamawiającego.
- Wyniki pomiarów kontrolnych oraz badań i oznaczeń laboratoryjnych.
- Deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności zabudowanych materiałów.
- Atesty i świadectwa badań materiałów.
|