PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA ŻUROMIN
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI
PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
NA 2010 R.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w Programie jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 ze zm.),
2) podmiotach programu - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,
3) burmistrzu - rozumie się przez to Burmistrza Gminy i Miasta Żuromin,
4) radzie - rozumie się przez to Radę Miejską w Żurominie,
5) gminie - rozumie się przez to Gminę i Miasto Żuromin.
Rozdział II
Formy współpracy
§ 2
- Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami opiera się na zasadach:
pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- Uchwalając corocznie budżet, Rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.
- Partnerami gminy mogą być organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, które podejmują działania, realizują zadania wynikające z odrębnych przepisów.
- Organizacje pozarządowe i inne podmioty winny zapewnić realizacje zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
- Współpraca pomiędzy gminą a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami odbywać się będzie w następujących formach:
1) zlecanie organizacjom pozarządowym wykonania zadań publicznych realizowanych przez gminę, których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zleconego zadania.
2) zlecanie zadania publicznego organizacji pozarządowej może nastąpić w dwóch formach:
a) wspierania;
b) powierzania;
3) wspieranie wykonania zadania publicznego odbywać się będzie poprzez udzielanie dotacji celowej na pokrycie częściowych kosztów realizacji zadania.
4) powierzanie wykonania zadania publicznego realizowane będzie poprzez przekazanie środków finansowych na realizacje zadania, które pokryją całkowite koszty zadania
5) powierzanie realizowane będzie w dwóch formach:
a) realizowanie zadań przy zastosowaniu trybu określonego w przepisach prawo zamówień publicznych. Spełnione winny być wówczas warunki zawarte w ustawie prawo zamówień publicznych oraz standardy określone w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym .
b) realizowanie zadań poprzez udzielenie dotacji celowej po zdefiniowaniu usługi, określeniu jej standardów, grupy adresatów, określeniu celów jakie mają zostać osiągnięte.
6. Obszary działania:
1) wspieranie działań sportowych,
2) organizacja zawodów i rozgrywek sportowych dla dzieci i młodzieży,
3) szkolenie sportowe dzieci i młodzieży uzdolnionych sportowo uczestniczących we
współzawodnictwie sportowym, w tym również niepełnosprawnych,
4) organizacja obozów, biwaków, rajdów i zlotów harcerskich,
5) organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży,
6) organizacja rajdów i wycieczek historycznych oraz wspieranie działań w ramach podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej oraz tożsamości lokalnej,
7) ochrona i promocja zdrowia,
8) wspieranie rozwoju kultury i sztuki,
9) wspieranie działań w ramach edukacji wychowawczej i pomocy społecznej.
7. Poza wsparciem finansowym gmina może udzielać organizacjom pozarządowym i innym podmiotom
pomocy w innych formach, a w szczególności w postaci:
1) udostępnienia organizacjom lokali na spotkania ogólnodostępne związane z realizacją programu;
2) umożliwienia organizacji przedsięwzięcia na terenie gminnych obiektów sportowych;
3) pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł;
4) udzielania rekomendacji organizacjom pozarządowym i podmiotom współpracującym z
gminą, ubiegającym się dofinansowanie z innych źródeł;
5) promocji działalności organizacji uczestniczących w realizacji Programu na stronach
internetowych Gminy i Miasta;
6) użyczania i wynajmowania organizacjom lokali i urządzeń technicznych na działalność
statutową na podstawie odrębnych umów.
Rozdział III
Zasady Współpracy
§ 3
Zlecenie realizacji zadań gminy organizacjom obejmuje w pierwszej kolejności te zadania, które mieścić się będą w obszarach określonych przez Radę jako priorytetowe i odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert ogłaszanego przez Burmistrza , chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia.
§ 4
1. Otwarte konkursy ofert są ogłaszane i przeprowadzane w oparciu o przepisy ustawy i wydane na jej
podstawie przepisy wykonawcze
2. Ogłoszenie konkursu na wykonanie zadania może nastąpić pod warunkiem zabezpieczenia środków w
budżecie gminy.
§ 5
Podstawowym kryterium wsparcia wykonania zadania lub powierzenia zadania jest możliwość jego realizacji. Do pozostałych kryteriów należą: wiarygodność organizacji, wykazana efektywność i skuteczność w realizacji założonych celów, mobilność w pozyskiwaniu środków pozagminnych oraz posiadane zasoby.
§ 6
Organizacje z własnej inicjatywy mogą złożyć ofertę realizacji zadań publicznych, także tych, które są realizowane dotychczas w inny sposób, np. przez organy administracji publicznej. Przy rozpatrywaniu takiej oferty stosuje się odpowiednio przepisy ustawy.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 7
- Tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli i oceny wykonania zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzących działalność pożytku publicznego określa ustawa.
- Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych w poszczególnych obszarach określa uchwała budżetowa na 2010r.
- Organizacja, w okresie otrzymywania dotacji, jest zobowiązana do zamieszczania w swoich materiałach informacyjnych i sprawozdawczych zapisu o finansowaniu lub dofinansowaniu zadania przez gminę.
- Ocena i wybór najkorzystniejszej oferty zostanie dokonana przez Komisję do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi powołaną przez Burmistrza.