NFORMACJA DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
w związku z wyborami do
Parlamentu Europejskiego
I. Lokalami
Obwodowych Komisji Wyborczych przystosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych
są:
LOKALE DOSTOSOWANE DLA OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
|
OBWODOWA
KOMISJA NR 1
|
Liceum
Ogólnokształcące w Żurominie
|
OBWODOWA
KOMISJA NR 3
|
Zespół
Szkół Nr 1 w Żurominie
|
II.
Warunki dopisania wyborcy niepełnosprawnego do spisu wyborców w obwodzie
głosowania, której siedziba jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wyborca niepełnosprawny
może głosować w wybranym przez siebie lokalu dostosowanym do potrzeb osób
niepełnosprawnych.
W tym celu
powinien złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców w obwodzie właściwym dla
tego lokalu wyborczego.
Wniosek
składa się w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin pokój nr 2 , najpóźniej w 14. dniu
przed dniem wyborów, tj. do dnia 12 maja 2014 r. (termin
wydłużony zgodnie z art. 9§2 Kodeksu wyborczego - Jeżeli koniec terminu
wykonania czynności określonej w kodeksie przypada na sobotę albo na dzień
ustawowo wolny od pracy, termin upływa pierwszego roboczego dnia po tym dniu).
III.
Głosowanie w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 25 maja
2014 r. odbywa się w godz. 7.00 do 21.00 ( 25 maja 2014 r. – niedziela).
IV.
Prawo do głosowania korespondencyjnego.
Głosować
korespondencyjnie mogą wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub
umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127 poz. 721 ze z.), w tym wyborcy
posiadający orzeczenie organu rentowego o:
1)
całkowitej niezdolności do pracy ustalonej na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.),
2)
niezdolności do samodzielnej egzystencji ustalone na podstawie art. 13 ust. 5
ustawy wymienionej w pkt 1,
3)
całkowitej niezdolności do pracy ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej
w pkt 1,
4)
zaliczonej do I grupy inwalidów,
5) o
zaliczeniu do II grupy inwalidów,
a także
osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.
Dla celów
głosowania korespondencyjnego na terenie Gminy i Miasta Żuromin wyznaczona
została Obwodowa Komisja Wyborcza Nr 1 z siedzibą w Liceum Ogólnokształcącym w
Żurominie ul. Wyzwolenia 61
Do
wykonania czynności związanych z głosowaniem korespondencyjnym, w tym do
udzielania pomocy w dokonaniu zgłoszenia oraz odebrania kopii orzeczeń
właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności od osoby
niepełnosprawnej została upoważniona Marta
Kalinowska – pracownik Urzędu.
Zamiar
głosowania korespondencyjnego upływa w
dniu 5 maja 2014r. Zamiar głosowania korespondencyjnego można zgłosić
ustnie, pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej:
Urząd Gminy i Miasta Żuromin
Pl. Józefa Piłsudskiego 3
09-300 Żuromin
Pok. Nr 18
Telefon 23 6572558 wew. 49
e-mail: ugim@go2.pl
Zgłoszenia
dokonane po terminie nie zostaną rozpoznane.
Zgłoszenie powinno zawierać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę
urodzenia, numer ewidencyjny PESEL wyborcy, oświadczenie o wpisaniu wyborcy do
rejestru wyborców w danej gminie, oznaczenie wyborów, których dotyczy
głosowania, a także wskazanie adresu stałego zamieszkania, na który ma być
wysłany pakiet wyborczy.
Do zgłoszenia należy dołączyć kopie aktualnego orzeczenia właściwego organu
orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności. Jeżeli zgłoszenia dokonano
ustnie, wyborca musi odrębnie przekazać orzeczenie Urzędowi Gminy i Miasta.
W zgłoszeniu wyborca może zażądać przesłania mu wraz z pakietem wyborczym
nakładek na kartę do głosowania sporządzonej w alfabecie Braill’a.
Wyborca zostanie skreślony ze spisu w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca
stałego zamieszkania i ujęty w spisie wyborców w obwodzie głosowania właściwym
dla obwodowej komisji wyborczej, wyznaczonej dla celów głosowania
korespondencyjnego.
Wyborca, nie później niż na 7 dni przed dniem wyborów, otrzyma z
Urzędu Gminy i Miasta pakiet wyborczy, który zostanie doręczony wyłącznie
do rąk własnych wyborcy, po okazaniu dokumentu potwierdzającego
tożsamość i pisemnym pokwitowaniu odbioru, za pośrednictwem:
a)
upoważnionego pracownika,
b) lub
operatora publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r., -
Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189 poz. 1159 ze zm.) - przesyłką
poleconą.
W skład pakietu wyborczego przekazywanego wyborcy wchodzą:
- koperta
zwrotna,
- karta do
głosowania,
-
oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania,
- instrukcję
głosowania i ewentualnie nakładka na kartę do głosowania sporządzona w
alfabecie
Braille’a,
jeżeli wyborca zażądał jej przesłania.
Jeżeli wyborca niepełnosprawny nie może potwierdzić odbioru, doręczający sam
stwierdzi datę doręczenia oraz wskazuje odbierającego i przyczynę braku jego
podpisu.
W przypadku
nieobecności wyborcy niepełnosprawnego pod wskazanym adresem doręczający
umieszcza zawiadomienie o terminie powtórnego doręczenia w skrzynce na listy
lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania wyborcy. Termin powtórnego
doręczenia nie może być dłuższy niż 3 dni od dnia pierwszego doręczenia.
Na karcie do głosowania wyborca oddaje głos w sposób określony w informacji
znajdującej się w dolnej części karty do głosowania. Należy pamiętać, że
znakiem "X" są dwie linie przecinające się w obrębie kratki
przeznaczonej na oddanie głosu.
Po oddaniu
głosu kartę do głosowania należy umieścić w kopercie oznaczonej "Koperta
na kartę do głosowania" i kopertę tę zakleić. Niezaklejenie koperty na
kartę do głosowania spowoduje, że kart do głosowania nie będzie uwzględniona
przy ustalaniu wyników głosowania.
Zaklejoną kopertę na kartę do głosowania należy włożyć do koperty zwrotnej
zaadresowanej na adres obwodowej komisji wyborczej. Do koperty zwrotnej należy
także włożyć oświadczenie o osobistym tajnym oddaniu głosu. Przed włożeniem
oświadczenia do koperty należy wpisać na nim miejscowość i datę jego sporządzenia
oraz własnoręcznie je podpisać. Niewłożenie oświadczenia do koperty zwrotnej
lub niepodpisanie go spowoduje, że karta do głosowania nie będzie uwzględniona
przy ustalaniu wyników głosowania.
Kopertę
zwrotną należy zakleić i nadać na adres Obwodowej Komisji Wyborczej. Nadanie
polega na przekazaniu koperty zwrotnej przedstawicielowi Poczty Polskiej, w
miejscu zamieszkania wyborcy głosującego korespondencyjnie. Przedstawiciel
Poczty Polskiej wyda wyborcy dowód nadania. Nadanie koperty zwrotnej może
nastąpić nie później niż ostatniego roboczego dnia przed dniem wyborów. Termin
nadania koperty zwrotnej wyborca może ustalić w trakcie doręczania mu pakietu
wyborczego. Wyborca może, do czasu zakończenia głosowania, osobiście doręczyć
kopertę zwrotną do obwodowej komisji wyborczej, której adres znajduje się na
kopercie zwrotnej.
Głosować korespondencyjnie nie mogą wyborcy niepełnosprawni, którzy udzielili
pełnomocnictwa do głosowania.
V. Prawo do
głosowania przez pełnomocnika
Wyborcy niepełnosprawni, o których mowa w pkt. IV niniejszej informacji dot.
głosowania korespondencyjnego oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania
ukończą 75 lat, mają prawo do głosowania za pośrednictwem pełnomocnika.
Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.
W celu ustanowienia pełnomocnika należy złożyć do Urzędu Gminy i Miasta
Żuromin w nieprzekraczalnym
terminie do 15 maja 2014 r. ( najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów)
wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.
Wzór
wniosku ustalony został w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i
Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu
pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i
do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do
Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących
jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast
(Dz. U. Nr 157 poz. 936).
Do
wniosku należy dołączyć:
1) pisemną
zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa
- wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 5 do w/w
rozporządzenia.,
2) kopię
aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia
niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu
głosowania nie będzie miał ukończone 75 lat,
3) kopię
zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie mającej być
pełnomocnikiem, jeżeli osoba ta nie jest ujęta w rejestrze wyborców w tej samej
gminie co udzielający pełnomocnictwa.
Wniosek
złożony po terminie nie zostanie uwzględniony.
Pełnomocnikiem może być tylko osoba wpisana do rejestru wyborców w Gminie i
Mieście Żuromin lub posiadająca
zaświadczenie o prawie do głosowania, z wyłączeniem:
a) członków
komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej
pełnomocnictwa,
b) mężów
zaufania,
c)
kandydatów do Parlamentu Europejskiego.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby. W przypadku,
gdy co najmniej jedną osobą udzielającą pełnomocnictwa jest wstępny(ojciec, matka,
dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka itd.), małżonek,
brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub
kurateli w stosunku do pełnomocnika - pełnomocnictwo można przyjąć od dwóch
osób.
Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania
wyborcy udzielającego pełnomocnictwa, chyba, że wyborca zwróci się we wniosku
aby czynności sporządzenia aktu dokonać w innym miejscu, pod warunkiem, że
będzie to na obszarze gminy.
Akt pełnomocnictwa sporządza Burmistrz lub pracownik urzędu gminy upoważniony
przez Burmistrza.
Do wykonywania czynności związanych z udzielaniem pełnomocnictwa, w tym do
pomocy w sporządzaniu wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa została
upoważniona Marta Kalinowska –
pracownik Urzędu
UWAGA
Wyborca może cofnąć udzielane pełnomocnictwo najpóźniej na 2 dni przed dniem
wyborów (tj. do 23 maja 2014 r.) składając stosowne oświadczenie wójtowi gminy,
w której je sporządzono lub doręczając takie oświadczenie właściwej obwodowej
komisji wyborczej w dniu głosowania. Udzielenie pełnomocnictwa nie wyklucza
również osobistego głosowania wyborcy w dniu 25 maja 2014 r, , o ile wcześniej
nie głosował pełnomocnik, co jest równoznaczne z cofnięciem pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku:
a) śmierci
lub utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa do
głosowania lub pełnomocnika,
b) gdy
pełnomocnik:
- zostanie
powołany w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby
udzielającej pełnomocnictwa
- przyjmie
funkcję męża zaufania,
- zostanie
zarejestrowany jako kandydat do Parlamentu Europejskiego (art. 58 Kodeksu
wyborczego).
VI.
Głosowanie w lokalu wyborczym przy użyciu nakładki na kartę do głosowania
sporządzonej
w alfabecie
Braille'a.
Wyborca
niepełnosprawny może także głosować przy użyciu nakładki na kartę do głosowania
sporządzonej w alfabecie Braille'a, w lokalu wyborczym. Zamiar głosowana
przy użyciu nakładki powinien być zgłoszony Burmistrzowi najpóźniej
w 13. dniu przed dniem wyborów (tj. do
12 maja 2014 r. - termin wydłużony zgodnie z art. 9 § 2 kodeksu
wyborczego). Zgłoszenie może być dokonane ustnie, pisemnie, telefaksem lub w
formie elektronicznej. W zgłoszeniu należy wskazać obwód głosowania właściwy
dla miejsca zamieszkania wyborcy.
W dniu wyborów obwodowa komisja wyborcza wraz z karta do głosowania wyda
wyborcy niepełnosprawnemu, na jego prośbę, nakładkę na tę kartę. Po oddaniu
głosu wyborca obowiązany jest zwrócić komisji obwodowej nakładkę na kartę.
|