Mieszkańcy będą mieli utrudniony dostęp do informacji, gdzie można oddać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Zgodnie z przygotowywanymi przepisami gminy nie będą musiały informować, gdzie znajdują się punkty zbiórki zużytego sprzętu.
Projekt nowelizacji ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz rozporządzenie przygotowało Ministerstwo Środowiska.
Przepisy, które mają wejść w życie jeszcze w tym roku, wprowadzają wiele zmian dotyczących obowiązków przedsiębiorców np. będą oni musieli przesyłać do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska mniej sprawozdań o ilości, masie i rodzaju zebranego sprzętu. Firmy będą też rozliczać się z odzysku i recyklingu tego sprzętu (musi to być 25 proc. zużytego sprzętu, takiego samego rodzaju, jak ten, który firma wprowadza).
Nowela wprowadza też inne zasady informowania o zbiórce takiego sprzętu. Dotychczas przedsiębiorcy powinni informować gminy o tym, gdzie znajduje się punkt sprzedaży sprzętu, czyli równocześnie, gdzie można oddać zużyty sprzęt przy zakupie nowego. Nowe przepisy likwidują ten obowiązek. Gminy nie będą więc informować mieszkańców o takich miejscach. Nie będą musiały też umieszczać tych informacji na swoich stronach internetowych.
Istnieje obawa, że gminy nie będą też informować mieszkańców o miejscach, gdzie można przynieść zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny wtedy, gdy nie kupuje się nowego. Dane te bowiem często gminy umieszczały przy okazji informowania o miejscach "wymiany" nowego sprzętu na stary.
Projekt
Na podstawie Serwisu Samorządowego pap.pl |