WYCIECZKA DO BIAŁOWIEŻY
( 25- 26 MAJA )
Dwudniową wycieczkę do Białowieży zorganizowano dla uczestników projektu „EDUKACJA EKOLOGICZNO-PROZDROWOTNA, CZYLI BLISKO Z PRZYRODĄ”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z pozyskanych środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jest to jeden z pięciu programów, które uzyskały dofinansowanie z POKL Priorytet 9 "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach"
Jej celem było zapoznanie dzieci z dziedzictwem kulturowym Żydów, Tatarów i wyznawców prawosławia oraz niepospolitymi, ciekawymi i niespotykanymi w naszej okolicy okazami przyrodniczymi.
Uczniowie z klas II - V zwiedzili Białowieski Park Narodowy. W Muzeum Przyrodniczo- Leśnym zaznajomili się z historią puszczy, jej fauną i florą. Spacerowali po Parku Pałacowym, który od 1895 roku stanowił integralną część prywatnej rezydencji myśliwskiej carów Rosji. Udali się do Rezerwatu Pokazowego Żubrów, gdzie z bliskiej odległości obserwowali żubry, łosie, jelenie, dziki i wilki. Urzekły ich swoim klimatem i malowniczością także inne miejscowości Podlasia. Zatrzymali się w Kruszynianach- wsi założonej w XVI wieku przez króla Jana III Sobieskiego. To właśnie tutaj znajduje się drewniany meczet i mizar- najstarszy zabytkowy cmentarz tatarski. W Supraślu widzieli cerkwie i złożyli wizytę w – usytuowanym w Pałacu Archimandrytów – Muzeum Ikon. Nie ominęli też Krynek, miasteczka podlaskiego o unikatowym XVIII-wiecznym układzie urbanistycznym, w historii którego ważną rolę odegrała społeczność żydowska. Skarby Puszczy Knyszyńskiej „odkrywali” w Silvarium. W tym 15-hektarowym ogrodzie, zwanym „leśnym Disneylandem”, ich uwagę przykuły poromierz, zegar analematyczny i równikowy – unikalne zegary słoneczne odmierzające i wskazujące, poza godzinami, zmiany zachodzące w przyrodzie.
Wycieczka była doskonałym źródłem wiedzy, którą można wykorzystać na różnych przedmiotach. Uświadomiła uczniom, że atrakcją Podlasia jest nie tylko możliwość przebywania na łonie natury w pięknej, dzikiej scenerii Puszczy Białowieskiej i Puszczy Knyszyńskiej, ale także wielonarodowościowa kultura , tradycja i historia.
|